Thursday, June 10, 2010

tidak perlu percaya..

apabila rozi menyatakan bahawa dia pernah terserempak hantu di sebuah taman rekreasi hutan simpan di jerantut, aku tiada alasan lagi untuk menyangkal. rozi yang aku kenal itu jauh lebih boleh dipercayai kata-katanya berbanding obama mahupun perdana menteri israel benjamin netanyahu.

lagi pun kawasan yang diceritakan rozi tersebut jika ada pengkaji yang berpegang kepada fahaman taksub buta rasanya boleh dibuat satu jurnal hantu jika rajin mencari perawi-perawinya. macam-macam hantu orang dah jumpa. hantu kaki berakar pun pernah muncul menurut riwayat2 yg mashyhur.

walaupun tiada gambar atau rakaman kewujudan entiti tersebut, aku cuba mengkaji situasi berdasarkan cerita. menganalisis seterusnya menterjemah dalam peta minda kisah yang dipaparkan rozi.

****

"waktu itu hari sudah beranjak ke malam, aku memang takut suam-suam kuku juga apabila mengenangkan terpaksa melalui jalan kawasan taman rekreasi hutan simpan tu..tapi terpaksa juga sebab tiada jalan lain dan site pula kena overtime sebab kerja konkrit.."kata rozi sambil menghirup teh tarik yang masih lagi panas berasap..

"masa balik malam tu aku dah takut dan menggeletar. tingkap kereta aku tutup kemas-kemas sambil baca serba sedikit ayat sebaik saja melalui kawasan panas tersebut.." rozi bercerita dengan tekun dan tenang seolah2 mengingati setiap inci kejadian misteri tersebut.

"masa tu aku pakai kereta ni la.."kata dia lagi sambil menunjuk iswara putihnya itu. sekarang dia sudah pun jual pun iswara itu dan memandu kereta baru. entahla..lama sungguh aku tak berjumpa mamat kelantan itu selepas aku berpindah kerja dan dia pula berpindah ke raub. entah apa khabar dia sekarang.

"lepas tu..?"

"kawasan hutan simpan itu kan ada korner sikit-sikit..elok pula tak ada sebuah kereta pun lalu masa tu..tiba-tiba.."

"tiba-tiba apa.."

"zrasss..dia lalu melintas kereta aku.."sambung rozi sambil tangannya digayakan seperti benda sedang terbang dan melayah turun..

"apa benda..?"

"tak tau.."

"pontianak kut tak pun langsuir..pakaian putih dan nampak rambutnya panjang berjurai.."

"cilake seram siott.."

"lepas tu zass sekali lagi dia melintas depan kereta aku dekat dah dengan bahagian bonet..lepas tu hilang dalam gelap malam susup-sasap dalam hutan tu..aku nyaris terbabas..malam tu aku demam panas. tidur tak lena..3 hari aku ambil m.c.." cerita rozi mengakhiri perbualan kami malam itu..

kami sebenarnya baru balik dari site projek klinik di chebong dan singgah sebentar untuk minum di bandar jerantut

..selepas melihat sebuah kubur berlubang bersempadan tapak projek, kami putuskan untuk pulang segera ke jerantut,heheh..

sebenarnya ada beberapa persoalan di sini -

1-hantu spesies pontianak/langsuir sering dilihat berpakaian putih..mana dia dapat kain ye..n macamana dia tahu keperluan terhadap pakaian..

2-rambut panjang dan hitam..kenapa tak botak..atau beruban..maksudnya ada unsur2 biologi dalam badannya.

3-boleh terbang..bagaimana hantu mencipta daya tujahan..jika perlu bantuan angin bermakna ia ada mempunyai jasad..tenaga apa digunakan utk mengangkat badannya supaya terbang..

persoalan2 ini aku ajukan kepada rozi selesai dia bercerita dan aku anggap hantu tersebut adalah sejenis helang atau burung malam..namun demikian ia mendapat bantahan dari beliau yang melihat dengan mata kepala sendiri dan terpaksa pula menanggung demam 3 hari..

17 comments:

Don Balon said...

D-z,
Koi tengok sapa pencerita.. kala jenis yanc cerita semangkuk jadi sekawoh..koi rejek awey2...

Tapi kala rodonc dan orang tua yang koi memanc percaya dari kecik.. menggelepor jugek...

dzul said...

yer..koi pn sama mcm aok juga kajiannya..ni crita kawan koi rozi, technician jkr jerantut zaman thn 2003 dlu rasanya..memula pn dia x caya hantu..

begitulah dugaan yg melanda dia baru percaya..dia kata mmg bukan burung langsung..stenderd 2 kali melayah searas dgn bonet depan kereta..s

bb tu bila koi balik mlm lalu celah hutan koi dh sedia dgn situasi nih..bahaya kalau terkejut..boleh eksiden..

pakcik kordi said...

tang mana te yak?nok jugek tau...

klu dmm 3 hari tu,btl la gamoknye...

huhu...

dzul said...

p.k,
hutan lipur som..koi try google dapat blog ini..cuba aok cek komen kat situ..

http://cheritaperkahwinan4.blogspot.com/2010/02/mengintai-dalam-hutan-lipur-som.html

razor said...

huhu...kelaka. aku nak jawap persoalan tu. tp ko lagi mengetahui. hihi

pakcik kordi said...

hahaha..okies dzul!

Rynn Cowbra said...

hantu malaysia memang kaler putih sbb kain kapan kaler putih. tapi xtau la, org agama lain hantu dorg kaler ape.

yg xleh blah, kenapa hantu omputeh pun nak kaler putih? padahal waktu mati pakai kot. pfftt!

sorry, mcm tkeluar tajuk. lame da x tinggalkan jejak. sorry jugak!

[S]itie [B]Um [B]Um said...

haha..logik gak persoalan tu.

Razman said...

hantu pun tahu malu juga. sebab tu dia pakai kain. kalau bogel nanti orang tak takut, orang gelak.

Ir.Yan said...

hi....
goodluck.....

http://karyaarsitek.blogspot.com

Anonymous said...

Всем привет!

Недавно перед мной встала задача, куда деть накопишиеся [b]европоддоны[/b], или еще их называют [b]Паллеты[/b],
[b]Поддоны[/b], [b]Европаллет[/b]ы Размеры 800*1200, 1000*1200- Это [u]Тара Пром назначения[/u].
Немного предистории.
Сам я работаю кладовщиком на складе. Нам приходит много продукции на [b]Европоддонах[/b],
товар продаем а поддоны остаются, у нас возник вопрос куда их девать.
Раньше мы их сжигали.
Потом я узнал, что за поддоны можно получить деньги.
Начал обзванивать фирмы везде были цены низкие,
потом друзья мне подсказали, что в Челябинске есть такая Контора "[b]Уралсклад[/b]",
около 10 лет на Рынке Промышленной Тары с прекрасной репутацией.
Я нашел их сайт в интернет - [url=http://www.uralsklad.ru]www.uralsklad.ru[/url] и позвонил по тел. +7(351) 233-07-14.
Буквально через час подъехал их представитель, Авто с Логотипом "[url=http://www.uralsklad.ru]Поддоны Челябинск[/url]".
Цены закупочные оказались самые высокие в г. Челябинске.
Все цивилизовано грузчики загрузили [b]Паллеты[/b] ешё и лом поддонов купили, расчитались на месте наличными.
Про другие фирмы я узнавал либо Цены низкие, либо Бракуют много, да и денег от них не дождешься.

Так что если у вас завалялись [b]европоддоны[/b], не торопитесь их выбрасывать, лучше обменяйте их на деньги.

SalidaSunshine said...

Oih...rodonk2 org pahang ke ni? Serius koi follow blog ni sebak beh. Soklan 1 tu : Kain yg hantu tu pakei, ialah kain kapan.

Nerzhul said...

sokmo orang cerita nampok samar samar aje. mungkin hantu tu dah lame mati rambut pun jadi panjang. hahaha

gadisBunga said...

salam...blogwalking here.

Anonymous said...

hantu ni mmg nk kena la, aku benci hantu.. klu dapat aku lempang2 jer..

cara meningkatkan kualitas sperma said...

hmmmh

PAk JUSTAN DI BATANG said...

Hari ini saya ingin mengunkapkan tentang perjalanan hidup saya,karna masalah ekonomi saya selalu dililit hutang bahkan perusahaan yang dulunya saya pernah bagun kini semuanya akan disitah oleh pihak bank,saya sudah berusaha kesana kemari untuk mencari uang agar perusahaan saya tidak jadi disitah oleh pihak bank dan akhirnya saya nekat untuk mendatangi paranormal yang terkenal bahkan saya pernah mengikuti penggandaan uang dimaskanjeng dan itupun juga tidak ada hasil yang memuaskan dan saya hampir putus asa,,akhirnya ketidak segajaan saya mendengar cerita orang orang bahwa ada paranormal yang terkenal bisa mengeluarkan uang ghaib atau sejenisnya pesugihan putih yang namanya Mbah Rawa Gumpala,,,akhirnya saya mencoba menhubungi beliau dan alhamdulillah dengan senan hati beliau mau membantu saya untuk mengeluarkan pesugihan uang ghaibnya sebesar 10 M saya sangat bersyukur dan berterimakasih banyak kepada Mbah Rawa Gumpala berkat bantuannya semua masalah saya bisa teratasi dan semua hutang2 saya juga sudah pada lunas semua,,bagi anda yang ingin seperti saya dan ingin dibabtu sama Mbah silahkan hubungi 085 316 106 111 saya sengaja menulis pesan ini dan mempostin di semua tempat agar anda semua tau kalau ada paranormal yang bisah dipercaya dan bisa diandalkan,bagi teman teman yang menemukan situs ini tolong disebar luaskan agar orang orang juga bisa tau klau ada dukun sakti yg bisa membantuh mengatasi semua masalah anda1.untuk lebih lengkapnya buka saja blok Mbah karna didalam bloknya semuanya sudah dijelaskan PESUGIHAN DANA GHAIB TANPA TUMBAL