Monday, December 7, 2009

Waktu Petang Saya

Berapa lama aku nak tunggu. Lagi 59 minit nak cukup sejam, dari tadi dah lenguh bersilang kaki kat Al-Baik. Macha, budak ambik order blum sampai-sampai. Itu hari Macha pernah kata, dia datang dari Kerala. Kiranya dia ni pure india. Bukan India Malaysia. Umur dia pun muda lagi. Bahasa Melayu banyak lagi kena belajar.

'Mana Macha nih..' rungut Azha. Sejak perodua Alza keluar ni bukan main lagi Azha, asal buka intenet masuk web perodua. Dulu tiap hari tengok Honda. Kata Azha tengok aja cukup la. Nak beli tak mampu. Macam tu kalau dah jadi peminat. Minat pada benda2 macam ni tak salah pun pada aku.

Tak lama macha datang..bawa kertas satu pen satu..

"Mau order apa bos..?" tanya Macha gagap2 tapi mulut tetap senyum. Kat restoran tu bukan ada muka lain dah petang2..aku..Azha..

"Bagi aku teh ben satu.." order Azha sambil jeling Macha..jari telunjuk dia dah angkat baik2..

"Mu..?" tanya Macha kat aku..seboleh mungkin cuba berbahasa Terengganu walaupun sikit..

"Aku pulak nak teh ais.." kata aku serius sampai berkerut dahi..

"Tu je..?" tanya Macha..

"Ha'ah.." jawab kami hampir serentak..

Macha pusing sambil berjalan ke belakang restoran..dari jauh aku dengar Macha jerit pada budak bancuh air..

"Dey!!..kasi teh ben satu..teh ais satu..!!"
"Okeh..siap.." sahut budak bancuh air..



gambar menunjukkan teh ais dan teh ben diletakkan secara berdekatan

Wednesday, December 2, 2009

Terserempak Langsuir Sungai..

Mata kail Jenal kena sentak lagi. Masuk ni dah dekat 20 ekor udang galah berjaya dinaikkan sejak awal pagi tadi. Kawasan baru. Sebelah muka air masuk intake canal. Memang lubuk udang galah. Yang penting belum ada orang tahu lubuk baru ini kecuali dua tiga orang bebudak jaga site projek berhampiran. Projek apa ntah Jenal pun tak ambil pusing.

Mael pun sama. Hampir sama banyak hasil tangkapan dengan Jenal. Macam berlawan pula 2 orang rakan baik itu.

Tak lama datang seorang budak jaga site. Entah sapa nama Jenal dan Mael tak kenal..

"Banyok dapat..?" tanya budak jaga site. Jenal dongak. Sah budak Pahang..bisik Jenal dalam hati sebab ada leweh Pahang dihujung soalan budak jaga site.

Jenal bukan tak pernah pergi Pahang. Kemaman dengan Kuantan kurang dari sejam kalau pandu tak ikut had laju dibenarkan.

"Banyok juga," balas Jenal. "Baru 2 jam duk ssini dah dapat 20 ekor.." sambung dia lagi.

"Huh kalo mcm ni aku pun nak mancing gak ar." kata budak Pahang."Malam2 boleh juga lepak sini. Malam aku x kerja.."

Jenal dan Mael pandang memandang.

"Mung jaga skek boh kalo nok mancing ssini. Baru malam kemarin, aku dengan Mael nih memancing dekat2 sini. Nun kat hilir sungai ni skit. kite napok bende.." balas Jenal.

Mael pandang Jenal..sekejap dia pandang budak Pahang sambil mengangguk2.

"Mung kkabo ke saing mung jangan buat maing kawasang nih.. ade langsuir.. malam kemarin dia nih napok.. tapi aku tok napok..pelik.."kata Jenal.

"Memang aku ade napok langsuir besar rambut panjang mate meroh tengoh merayap atas dahan pokok kat tebing sungai. Aku start enjin bot terus pecut balik rumoh. Mung jangang memaing kawasang nih..banyok dah yg kena.." ada getar di hujung kata Mael.

Budak Pahang telan air liur. Fakta seram tahap Mastika lama itu menyebabkan hajat untuk memancing udang galah terbengkalai sudah.





kemungkinan 1 : Malam itu langsuir liar sedang mencari2 mangsa baru..

kemungkinan 2 : Malam itu.. di muka air masuk intake canal, Jenal dan Mael berpesta udang lagi..

Tuesday, November 24, 2009

Aku Sudah Boleh Terbang..


"Macam ni boleh ke..?"

"Memang boleh..terbang dari kawasan tanah tinggi sesiapa pun boleh buat.."

Aku pandang kebawah. Di bawah kaki, aku nampak berkepul2 awan kumolonimbus yang menunjukkan kawasan pergunungan ini lebih tinggi dari menyapu awan..

Aku sedia..tarik nafas dalam-dalam. Dengan sekali lompat sambil tangan aku depang macam burung helang..aku terjun juga..

Terjun sambil membelah angin sejuk pergunungan yang mencengkam sampai ke tulang hitam bukanlah perkara main-main. Ini hal serius. Seumur hidup aku tak pernah buat kerja macam ni. Macam nak minta mati sesat.

Tanpa rasa takut..aku semakin jatuh ke bawah dengan pecutan daya graviti memusat..dan akhirnya..

Sungguh tak sangka..tiupan angin yang kuat walaupun amat sejuk dari kawasan pergunungan itu membantu aku memperlahankan jatuhan. Menyebabkan aku boleh terapung2 dan terbang seperti Son Goku dan rakan2.. Ya lihatlah dunia,aku sudah boleh terbang..walaupun tanpa sayap lilin itu..YUHUU..

moral-Oleh itu janganla pasang kipas dan tido tak berbaju masa musim tengkujuh..kang macam2 mimpi boleh datang..

Thursday, November 19, 2009

Semalam Yang Hangat

lepas subuh semalam aku ke kuala terengganu. jalan utama kemaman - kuala terengganu ditimpa hujan serupa macam bulan 11 thn lepas juga. macam x pandai berhenti menghentam atap kereta aku yang betampal selotep sebab karat hari tu. azhar kata kalau bawa viva, kena hujan atap berbunyi mcm hujan kena pada atap zink.

apa nak dikata. beli, beli juga. belilah barangan buatan 1malaysia. agaknya kalau aku duduk amarika dengan pendapatan sederhana macam skang dah puas tukar kete baru yg sedap-sedap. kejap mustang kejap camaro kejap ford kejap hummer.

dalam pukul 7.30, aku melalui kerteh dan hujan tetap tak berhenti. orang pakat pasang lampu belaka. kalau lampu senja pn x jalan. semua kereta aku tengok pakai lampu utama..hujan berat..cuasa gelap menyelubungi segenap mayapada..lori tangki petronas mmg tak lepas dari mata.berpusu2.. dah memang area minyak.

sampai dekat balai polis kerteh, jalan situ 2 lane..ada simpang 4 ber trafic light, kat c2 dah nampak signboard mcD kerteh.

nak dijadikan cerita..sebuah lori tangki petronas betul2 depan aku (kereta aku betul2 belakang dia) boleh hilang kawalan..terus terbabas melanggar pembahagi jalan dan langgar tiang lampu jalan sampai tumbang dan terbabas masuk ke lane sebelah. aku gamam. pemandu2 yang berpusu2 masa tu yang sama lane ngan aku pun gamam..apa akan jadi pada pemandu2 kereta di lane sebelah..? jerit kami dalam hati masing2..

orang tengah ramai keluar pergi kerja pula tu..


tu le orang kabor berpantang mati sebelum ajal..lori tangki petronas yg termasuk ke laluan sebelah langsung x melanggar kereta yg sedang bersesak2 sebab semuanya tertahan di trafic light yang sedang bernyala merah di hadapan (rujuk: simpang 4 bertrafic light). selepas mengontrol keadaan dan berhenti di bahu jalan sebelah sana, aku nampak pemandu lori tangki seolah2 sedang mengucap panjang..

sebab tu iklan kabo jangan melanggar lampu isyarat..

lepas dari tu, asal nampak lori je aku pintas..aku dah trauma..cuma masa balik petang aku berenti kejap di kijal...beli lemang 2 batang.


gambar area jalan yang dimaksudkan. kelihatan signboard mcD Kerteh di hujung sana. dicilok dari diari alip mikail tanpa kebenaran sebab dia pn dah x berapa nak menulis dua tiga menjak nih..apadahal

Tuesday, October 27, 2009

kalau ada piling pun jambatan gantung dipang tetap membunuh..





cakap banyak tak guna. abag mat tukang kampung aku pun tau binaan yang macam tu x ada safety.
punca dan akibat..

1. pembinaan di kawasan sungai mesti ambil faktor hidrologi. ini kerana di kawasan river slope, kejadian seeping n erosion kerapkali berlaku yg disebabkan naik turun paras air sungai.

2. design hanya gunakan 2 tiang penyokong besi sebagai tiang tanpa sokongan lain. sampai masa ia akan rebah juga walaupn kedua2 tiang tersebut dipiling.

3. kanak2 dikatakan main lompat2. tolong jangan salahkan kanak-kanak. design wajib mengambilkira factor of safety. ini termasuk dead load n life load. budak lompat2 mesti juga termasuk dlm calculation.

4. cuba bandingkn sketch yg aku lampir ni..kalau aku, aku xkn naik jambatan tu kecuali terpaksa atau dipaksa. bawah aku sketcth sendri, yg mana aku rasakan agak selamat jika dibina di kawasan tersebut.

5. apa2 hal pn pada pendapat aku, jambatan gantung ni dibina spt membina reban ayam.

Tuesday, October 20, 2009

وَالْعَصْرِ - Demi Masa atau Demi Waktu Asar..?

terdapat dua maksud pada ayat 'وَالْعَصْرِ ' ini. samada demi masa atau demi waktu asar.


persoalan : jika ayat وَالْعَصْرِ ini membawa maksud demi waktu asar, kenapa Allah memilih waktu Asar dan bukan waktu sembahyang yang lain..? tentu ada sebab atau rahsia disebaliknya

aku tak bermaksud utk menimbulkan lebih banyak teori tetapi ayat Al Quran terselindung banyak rahsia bagi orang yang mahu berfikir.

suatu petang aku cuba membahaskan ayat ini dengan seorang kawan. kemungkinan juga maksud demi waktu asar ini adalah merujuk kepada usia bumi atau merujuk kepada suatu jangkamasa.

jika dikira waktu sembahyang bermula dengan subuh. cuba kita buat perhitungan begini berdasarkan waktu sembahyang di kemaman pada hari ini..

Kemaman / Dungun
GMT 8
Qiblat Direction 291° 44′ 46″
Prayer Time

waktu beza antara waktu
Subuh 5:36
Zohor 12:55 7:19
Asar 16:13 3:18 10:37(jumlah jam bermula subuh sehingga mula asar)
Maghrib 18:54 2:41
Isyak 20:04 1:10 3:51(jumlah jam bermula asar sehingga mula isyak)

14:28(keseluruhan masa diambil)=100% usia bumi

peratus usia bumi yg masih tinggal = 3:51/14:28 = 26.61%
peratus usia bumi telah berlalu = 10:37/14:28 = 73.39%

***

mungkin banyak kesilapan dalam teori aku ini. sebenarnya rasa berdosa pun ada. takut orang kata menafsir tanpa ilmu pn ada. Tapi aku ingin berkongsi dgn kawan2.

ok. bagaimana jika pada masa kini bukan lagi waktu asar tetapi sudah sampai waktu maghrib atau hampir kepada waktu isyak..dah tentu dunia hampir kiamat (teori : waktu isyak adalah waktu akhir hayat bumi)..hanya Allah yang Maha Mengetahui.

Mari kita hayati keseluruhan ayat ini...

Demi waktu Asar..Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali yang beriman dan yang beramal soleh. Yang berpesan-pesan dengan KEBENARAN. Yang berpesan-pesan dengan KESABARAN”.



Tafsiran yg sempat di google..

Demi Masa..وَالْعَصْرِ

إِنَّ الإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ

إِلاَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ

"Demi masa!" (ayat 1). Atau demi waktu `Asar, waktu petang hari seketika bayang-bayang badan sudah mulai lebih panjang daripada badan kita sendiri, sehingga masuklah waktu sembahyang `Asar. Maka terdapatlah pada ayat yang pendek ini dua macam tafsir.

Syaikh Muhammad Abduh menerangkan di dalam Tafsir Juzu' `Amma bahwa telah teradat bagi bangsa Arab apabila hari telah petang[1], mereka duduk bercakap-cakap membicarakan soal-soal kehidupan dan ceritera-ceritera lain yang berkenaan dengan urusan sehari-hari. Kerana banyak percakapan yang melantur[2], keraplah kejadian pertengkaran, bersakit-sakitan hati sehingga me­nimbulkan permusuhan. Lalu ada yang mengutuki waktu 'Asar (petang hari), mengatakan waktu 'Asar waktu yang celaka, atau naas[3], banyak bahaya terjadi di waktu itu. Maka datanglah ayat ini memberi peringatan "Demi 'Asar", per hatikanlah waktu 'Asar. Bukan waktu `Asar yang salah. Yang salah adalah manusia-manusia yang mempergunakan waktu itu dengan salah. Memper gunakannya untuk bercakap yang tidak tentu hujung pangkal. Misalnya bermegah-megah dengan harta, memuji diri, menghina merendahkan orang lain. Tentu orang yang dihinakan tiada terima, dan timbullah silang sengketa.

Lalu kamu salahkan waktu 'Asar, padahal kamulah yang salah. Padahal kalau kamu percakapkan apa yang berfaedah, dengan tidak menyinggung perasaan teman dudukmu, tentulah waktu `Asar itu akan membawa manfaat pula bagimu


p/s-byk ayat2 alquran yang secara jelas menerangkan hakikat alam dan sains terutama dalam surah yaasin cuma pada masa kini baru ia dpt dibuktikan secara saintifik.

Wednesday, October 7, 2009

Aku Mahu Udara Yang Bersih..Itu Saja

kelmarin.
malaon. skit kepala aku dibuatnya. kalau sekejap tak apa. makan sehari semalam juga rupanya. sakit kepala aku sampai berdenyut2.

semalam
aku jeritkan pergi kepada dia. datang tak diundang itu tak apa. jangan sampai aku baling pula dgn penyangkut baju merah jambu. aku suruh dia ambil masa. keluar sekejap dan selesaikan tugasnya dulu baru boleh bersama aku.

bukan lama pun. sekejap dalam 5 minit orang kabor. lepas tu ikut dia la. lepas keluar dia masuk lagi. nak tengok friendly match katanya. aku tak berapa layan. main macam cap ayam.. kataku. dia gelak2 saja.

sekejap dia buat perangai lagi. aku halakan kipas ke muka dia kasi laju2. baru aku boleh ceria.

hari ini
tolong jangan merokok di rumahku. ini bukan pasal kesihatan. ini pasal human right.

terima kasih

Monday, September 14, 2009

Berborak Dengan Cina Pasal Agama

pelik juga kenapa cina/india suka borak agama dengan aku. kalau aku ustaz ok la juga..

achong graduate UK. bini dia Kristian Filipina. Dia pula Buddha. Aku tanya dia tak masuk kristian ke ikut bini dia..dia kata dia tak mau agama sebab nanti tak sempat nak ajar anak kenal tuhan..

"Habis Buddha ajar apa..bukan ajar kenal tuhan ke..?" tanya aku balik sebab kurang faham.

"Buddha bukan satu agama..awak kena faham..buddha cuma satu ajaran sahaja.."achong sambung lagi bahawa apa yang gautama buddha sampaikan cuma satu ajaran..

"habis tu macamana dengan konsep ketuhanan dalam buddha..?.."

penganut buddha bebas menganut apa2 agama, kata dia..dan petang tadi letih juga telinga aku dengar cerita pasal gautama buddha yang lahir 600 tahun sebelum masihi dan berketurunan raja itu daripada achong..

Achong mengakui kewujudan dan keesaan tuhan. menurut dia tuhan pastinya satu.

"kita bergaduh sesama sendiri pun tak guna sebab mungkin kita bertuhankan tuhan yang sama", kata achong..

"apa yu cakap..? mungkin bertuhankan tuhan yang sama? mana ada mungkin-mungkinnya achong..tuhan tu Allah la.." kali ni menaik skit nada aku..

"ya..ya..tuhan..dan tuhan itu adalah Allah", kata achong gagap.

p/s- adakah achong telah mengucap syahadah secara tanpa disedari selepas disergah oleh aku.?

Thursday, September 3, 2009

Puasaku Dalam Dugaan..

Waktu berbuka itu, aku menelan air teh bunga dengan sopan. Sopan dalam kepayahan. Mencubit sedikit sahaja daging ikan patin pais lalu perlahan2 mengunyah dengan lembut juga dengan kepayahan. Nasi aku lecek-lecek sebelum masukkan ke mulut. Begitu sopan dan sempurna. Memang payah.

Pagi tadi ketika aku membeli patin sangkar Echik Hasan, dia ada berpesan..dengan nada bergema macam kat gaung..

"Ingatlah..jangan disebut-sebut perkataan payah. Kalau kerap sangat disebut, nanti kepayahan dan kesusahan sekonyong-konnyong menghantui dan meracuni pikiran kita sampai bila-bila. Dan kesusahan itu akan benar-benar hadir dalam hidup kita. Umpama doa yg diseru-seru minta dikabulkan.."

Tapi memang payah juga kalau dalam bulan puasa, geraham bongsu baru nak tumbuh. Menderita.

Wednesday, August 26, 2009

Merantau

".. kau tau tak, dah lama aku tak masak buka puasa utk husband aku.."kata seorang teman via ym.. dia dah ada 3 orang anak. anak yang ketiga baru umur 4 bulan. Dia pun baru habis cuti berpantang.

"itu la lain kali pegi ikut husband kau duduk kl kan senang, tiap hari kau boleh masakkan lauk berbuka.." aku membalas juga melalui ym..

"..atau pun kau suruh aje laki kau kerja kat kuala terengganu..pilih mana satu.."

"..kerja dia tak ada kat kuala terengganu..jadi kena la merantau ke kl.."

"..laki kau dengan aku ni sama saja. sama-sama merantau. Pergi mana-mana tempat yang boleh cari rezeki..pilihan hidup sendiri..

barulah anak lelaki.."

Wednesday, August 19, 2009

Sekilas Borak Dengan Ah Chai Drebar Kren Bukit Kuang Sekitar Isu H1N1

"yu tengok sana..itu drebar lori pun pakai tutup mulut..berapa bahaya la ini h1n1.."

"banyak bahaya lo..sudah ramai yang kene..mati pun sudah ramai.." sambung ah chai drebar kren yang sejak tadi stenby nak angkat stoplog buat cover roller gate..

ah chai baru hari ni aku kenal tapi sebagai rakyat malaysia yang mengamalkan 1 malaysia, aku boleh berborak dengan dia macam pertama kali jumpa kawan lama masa reunion sekolah menengah ulangtahun ke 15..

"ini semua babi punya pasal la..yu ada makan babi..? sambung aku lagi. aku memang biasa guna 'yu' kalau panggil orang cina. bukan sebab yu=you, mungkin juga aku nak sesuaikan dengan panggilan 'lu'. kalau dengan orang melayu aku belasah panggil 'engka' tak pun 'aok' je. kadang-kadang bos aku pun terpanggil aku 'engka' juga.

kalau aku panggil cina 'engka', aku rasa janggal. nak panggil lu, rasa macam gangster dalam filem gadoh pula..

"..babi..? apa yang lu sembelih pun aku makan la.." jawab ah chai berselindung di sebalik kata-kata. sebiji macam yang sering diamalkan ahli politik samada pihak kerajaan mahupun pembangkang, di mana-mana negara sekali pun.

"ini bukan sebab makan babi la..kalau sebab makan babi, semua cina sakit..mati..tinggal melayu aje.." kata ah chai dengan muka tak puas hati padahal aku cuma provok saja nak tengok apa jawapan dia..

"..ini semua datang dari negara orang putih..ini kuman sebab orang putih la amalkan cara hidup songsang..suka hati mereka saja.." sambung lagi ah chai mempertahankan konsep dia sambil menyalahkan pihak lain..pun macam taktik orang politik juga.

sapa-sapa pun akan pertahan konsep..ada yang pertahan islam hadari, 1 malaysia, dulu..masyarakat madani..dasar pandang ke timur pun ada juga yang pertahan. masalahnya kenapa tak ada pula orang yang nak mempertahankan konsep yang diperkenalkan oleh orang yang terdahulu..?

"tapi aku tengok ramai orang melayu yang kena penyakit ni..agaknya sebab tak makan babi.."
"ish, mana ada..cina pun ada kena.."
"cina kena ke..? kalau kena pun sikit.."
"ini semua sebab antibodi cina dah kuat.." sambung zaha yang datang secara tiba-tiba.. "entah-entah antiviral pun limited agaknya skang ni..mana kita tau"

"aku ingat ini semua tuhan nak bagi manusia ingat Dia la..Mmanusia ni senag-lenang senang lenang..sampai tak ingat dunia..bagi bala sekali baru ingat sekejap.."sambung zaha..

"..dulu pun tuhan dah turun hiv aids..satu kali kasi tsunami..dan macam2 lagi.." aku cuba menambahkan lagi fakta2 yang berkaitan..

"olang dah ramai sangat..lagi buat maksiat apa lanciau..ini semua kerja tuhan Allah juga..iya la..kasi kita ingat sikit jangan banyak sangat buat pekala jahat.."sambung ah chai beberapa kali diulang-ulang tentang pembalasan Allah terhadap hambanya yang suka membuat kerosakan di muka bumi..


p/s - cari la info ttg penyakit ni melalui informasi yang betul..punca, cara penyebaran, pencegahan, rawatan n lain2....dah berapa kali kementerian kesihatan beri penerangan..aku malas nak terang lol..

Thursday, August 13, 2009

Dedikasi Ku Buat Jack..

cukup la aku namakan dia jack. tak ada kena mengena langsung dengan nama sesiapa. aku berkenalan dengan jack sejak mula menapak kaki ke site ini 2 tahun yang lalu. site yang lapang, penuh ngan debu bila musim panas. dan berlecak pada musim hujan. ada satu tahap, sampai pernah aku rasa ada benda tersangkut kat tekak. lama juga benda tersangkut tu tak mau keluar. aku minum air pun tak hilang tau. lama kelamaan baru aku tahu itu bahana debu yang kerap sangat di hidu sepanjang hari bekerja. rare bukan..

berbalik kepada kisah jack. jack bukanlah sesiapa pun di bumi tuhan ni. tugasnya mengawal kawasan site sepanjang siang dan malam. gaji tak ada tapi jack sanggup bersengkang mata dengan mengharapkan belas ihsan makanan daripada orang-orang site. sisa makanan adalah yang paling jack suka. pernah juga aku kasi goreng pisang tapi dia bo layan sahaja. kadang-kadang panas hati juga dibuatnya.

jack garang. masa muda-muda dulu sapa orang asing yang masuk site habis dijerkahnya. mula-mula tu kecut juga perut. tapi lama-lama aku dah biasa. jack pun dah tak marah-marah aku lagi dan mengejar kereta aku macam orang gila.

baru-baru ini jack meruntun sayu aku. selama ini aku tak tahu pun yang jack setabah ini. dari jauh aku memerhatikan jack dengan mata berkaca. beberapa keping gambar dia aku ambil tanpa meminta idjinnya untuk diabadikan sebagai kenangan terindah..



pada saat ini aku cuba menyelami jiwa jack..jiwa seekor jack yang berpadu dengan alam, naluri, kepercayaan dan keyakinan kendiri..



jack selamba meredah barrage..kalau tergelincir, pusaran air di sebelah akan menekan dia melalui slope barrage dan boleh membawa maut..


...







dengan pose selamba anjing selepas mendaki anak tangga..

***
satu petang..
Aku - Wah, selamba je bangla tu usap2 jack..
Zaha - Ah, bangla tak apa dia mazhab Maliki..
Aku - Ooo kita takleh la nak usap-usap mcm tu..
Zaha - Boleh..kalau kering sama kering..skang pun boleh kalau kau berani..
Aku - Aku berani tapi malas nak menyamak..(Ops..bukan Mazhab ni ikut tempat ke..abis kenapa bangla x guna mazhab syafie pula kalau dah datang sini.. dalam hatiku masih berkata ragu-ragu..)

Tuesday, July 14, 2009

Seindah Bunga Marigold..?



"Lepas makan kita menyimpang ke kedai runcit Ah Kau. Aku nak beli susu buat teh tarik. Susu pekat manis marigold dah nak habis. Esok kau orang juga nak pekena teh tarik kat warung aku..."

Tak silap aku ada dua tiga kali juga Man menyebut2 pasal nak ke kedai Ah Kau. Sunyi sangat dia kalau tak jumpa Ah Kau selang seminggu agaknya. Aku jangka kalau kedai Ah Kau tutup boleh jadi dua tiga hari juga Man akan menangis hentak2 kaki. Entah. Macam la kedai cina tu aja yang ada jual susu marigold di daerah Kemaman.

Aku lepak dalam kereta sambil menunggu Man yang sibuk membeli. Tak lama Man datang ke kereta menjinjing satu beg penuh susu pekat manis marigold. Tangan sebelah lagi pegang slip kertas putih dengan nombor empat digit berturutan.

"Lu beli susu ke lu beli 'saham'..?" Tanya Robert sambil membelek2 tiket loteri yang dibeli oleh Man dari kedai Ah Kau.

"Hahaha. Banyak rugi wang la beli ini balang. Bukan kena pun.." Robert ketawa mengekek akibat gelihati dengan perangai kaki nombor Man yang beragama Islam itu.

Man menghantar aku ke rumah. Tergesa-gesa aku buka komputer dan tengok keputusan pilihanraya kecil DUN Manik Urai.

Hah! PAS sudah menang tipis.? Ini sudah pelik.. Getusku dalam hati bila aku klik berita di sini. Aku panggil Man dan Robert yang sempat menyinggah sekejap sambil-sambil tengok tv dan berborak. Man dan Robert sudah berkeluarga. Umur pun masing2 dah lebih 50 tahun. Kalau orang bujang boleh jadi lepak juga rumah aku sambil layan cerita haunting in connecticut sampai pagi.

"Aiyya. Sudah menang tipis ka..? Wah, ini sudah pelik. Saya agak PAS boleh menang besar. Hmm berapa menang tadi..?" tanya Robert tergesa-gesa dengan wajah prihatin dan sedikit terharu..

"Kalau ikut majoriti PAS cuma menang 65 undi.."

"Itu kalau majoriti..dia punya kilaan undi belapa..?"

"PAS mendapat 5,348 undi sementara calon BN Tuan Aziz Tuan Mat mendapat 5,283 undi."
jawab aku jujur..

Robert mencatat jumlah kiraan undi pada sehelai kertas kosong..

"Nombor cantik. Esok boleh saya beli 'saham'.." Sambung Robert yang beragama Buddha itu dengan senyuman umpama bunga marigold kembang pada musim semi..

Sunday, July 12, 2009

Nasyid Micheal Jackson..?

Mungkin ramai yang dah dapat forward emel ni. Tapi tak kisah la aku publishkan saja. Suara yang mendayu2 mirip Micheal Jackson. Nasyid yg amat indah untuk dikongsi bersama. Nak dengar klik music uploader kat sebelah..tunggu lama skit..

Dikopipes sepenuhnya..
***

Give Thanks to Allah - by Micheal Jackson

Allah - by Micheal Jackson

Dear All,

Assalamualaikum. .

MICHAEL JACKSON IS SINGING FOR ALLAH SWT. LIVING IN BAHRAIN, MICHAEL JACKSON HAS GONE THROUGH AN AMAZING TRANSFORMATION. HE SINGS "Du'aa" WITH A PERFECT ARABIC PRONUNCIATION AND THE WORDS, TUNE AND STYLE ARE VERY APPROPRIATE.

Gives Thanks to Allah" was sung by Michael Jackson.
Here are the lyrics:

Give thanks to Allah,
For the moon and the stars
Prays in all day full,
What is and what was
Take hold of your iman
Don't give in to shaytan
Oh you who believe please give thanks to Allah.
Allahu ghafur
Allahu rahim
Allahu yuhibbu'l-muhsinin,
Wa-khaliqhuna
Wa-raziqhuna
Wa -huwa ` Ala kull ah-sha'in qadir
Allah is Ghafur
Allah is Rahim
Allah is the one who loves the muhsinin,
He is our creator
He is our sustainer
And he is the one who has power over all.


Allahu Akbar!

Friday, July 10, 2009

Baca Buku!!..Kamu Faham Ke Tak Ni..

1985..

Masa aku sekolah rendah darjah tiga. Ada satu hari kami semua kena berdiri atas kerusi. Cikgu Rozana guru kelas asyik membebel sahaja sejak tadi sebab result periksa budak-budak kelas teruk yaamatz.

"Lain kali balik rumah jangan main sahaja kendian tengok tv. Baca buku. Lepas baca buku baru tidur..Faham semua?"

Hari lain pun Cikgu Rozana membebel lagi. Result periksa kelas kami teruk bukan main. Oleh sebab tak tahan asyik kena berdiri atas kerusi dan dengar cikgu Rozana membebel benda yang sama..baca buku, baca buku. Aku berani-beranikan diri tanya Cikgu Rozana sesuatu yang jadi kemusykilan sejak dulu..

"Cikgu..macamana nak baca buku..? Baca saja ke..? Kalau baca pun nak buat apa..?" Tanya aku geram. Cikgu Rozana terus cubit perut aku. Tapi aku tak malu sebaliknya puas hati sebab dapat melepaskan masalah yang bersarang dalam benak aku walaupun tengah kena berdiri atas kerusi itulah juga.

Muka Cikgu Rozana yang tengah marah berubah jadi tersenyum-senyum. Budak2 lain pun mengangguk2 sambil memekak mengiyakan cakap aku. Lagipun Cikgu Rozana pun bukannya bengkeng sangat. Dia amat baik hati dengan budak2 kelas aku sebenarnya..

"Bukan baca saja..kena faham la..Baca dan faham.." Tiba-tiba cikgu rozana menambah perkataan 'faham' di situ.

Begitu rupanya kaedah pembelajaran. Budak2 kampung apa lagi yang kami tahu selain masuk kelas, rehat, balik,pegi sekolah agama,main waktu petang,malam mengaji Quran..

Baca buku lepas waktu belajar kami tolak tepi..Entah apa-apa..

Tapi itu dulu..lama dulu..


*****
Kalaulah kerajaan masih mengekalkan sekolah Inggeris macam zaman penjajah. Agaknya semua orang pun handal berbahasa inggeris macam Arwah Che Mat kawan Rahimin Idris masa projek Masjid Padang Tengku, Kuala Lipis.

Sekolah Inggeris bukan macam sistem sekolah skang ni. Sejarah Melayu pun kena belajar bahasa Inggeris. Kalau kantoi cakap Melayu dalam waktu sekolah kena denda bayar duit beb..hah br la betul penerapan tu ada dalam kehidupan harian. Kalau tak caya cuba cari orang2 lama yg sempat sekolah inggeris..

Mungkin zaman tu Kerajaan angkuh sangat sebab dapat merdeka dan fikir diri dah terlalu hebat dan tak perlukan bahasa penjajah lagi..sekarang baru tau menyesal kan..? hahaha..


Cakaplah Bahasa Apa Pun Yang Penting Kita Sama-sama Faham Dan Boleh Buat Kerja Dengan Betut - William Teoh,2000

Sunday, July 5, 2009

Kereta Malaysia Indah Khabar Dari Rupa

Kat negara mana lagi nak cari kereta yang selalu ada kes bumbung bocor..


Kereta ni aku dah guna sekitar 9 thn..


..tapi bumbung dah jadi macam ni. Kalau hujan memang kena pakai baju hujan dalam kereta. Nak ganti bumbung satria sekarang dah cecah 2,3 ribu ringgit..

Karat pertama yang aku kesan kecil saja iaitu sekitar 6 tahun lepas. Masa tu aku dah fed up tapi apa nak buat. Aku biarkan saja atas nasihat pakar jika dibaiki pun karat akan merebak juga.

PROTON sila jawab dan selesaikan isu ini segera. Bukan kereta aku aje yang kena.

Jangan sampai aku tampal bocor tu dengan selotep merah pula. Nanti PROTON juga yang dapat malu..

Wednesday, July 1, 2009

Harimau Mati Meninggalkan Belang..

"Sejak Mat Bolok buka kedai ayam, mak tak pernah beli ayam kat kedai lain. Bukan apa, ayam Mat Bolok fresh. Masa kita nak beli baru dia sembelih. Baru proses buang bulu. Kalau beli yang dah siap hantar ke kedai mmg tak sedap. Hari tu mak ada terbeli juga sebab kedai Mat Bolok tutup. Tak sedap langsung.."

"Tapi mak, bukan ke Mat Bolok dah bertahun meninggal dunia?."

"Betul..sekarang bini dia yang jaga kedai tu tp orang tetap panggil kedai Mat Bolok. Ayam Mat Bolok.

"Macam tu la yang orang kata harimau mati meninggalkan belang, manusia mati meninggalkan nama kot..walaupun Mat Bolok dah lama pergi tapi orang tetap sebut-sebut nama dia.." Sambung aku dengan mulut berbulu dengan nasi.

"Tapi mak, apasal orang kata harimau mati meninggalkan belang pula..? Tak meninggalkan bintang ke, akar ke. Apasal belang je..?" tanya Epol adik aku. Cuti semester memang dia ambik masa berehat di rumah. Berehat, berehat juga. Sebab bosan sangat tak ada apa nak buat, Epol ikut kawan-kawan mengecat di kilang sawit felda kota gelanggi. Dapat juga dia 20 ringgit sehari.

"Dah lama pepatah tu..masa zaman mak kecik-kecik dulu dah.." balas emak sempoi..

"Harimau mati meninggalkan belang tu bukan apa. Harimau belang ni dia raja di hutan. Masa zaman dulu kalau harimau mati kena tangkap misti orang kampung kata harimau belang. Walaupun yang mati tu harimau akar ke bintang ke. Orang lama la katakan. Mana nak tau sangat pasal jaguar, panther. Orang kampung tetap kata harimau belang juga. Lagipun ini pepatah lama.." terka aku jujur macam bijak sangat yang entah apa-apa sambil terhiling-hiling.

"Ah bukan langsung. Dia meninggalkan belangnya sebagai persoalan kepada orang kampung. Berapa jumlah belangnya. Apa warnanya dan berapa tahun usianya merujuk kepada belang tersebut." teka pula Epol macam budak baru ambik asasi sains.

"Tapi yang komeh pelik apa pasal dia kata meninggalkan belang..jalur belang pada badan harimau belang bukannya suatu yang menarik pun untuk dikenang orang kampung. Ke kulit dia orang kampung dah rembat lepas tu jual kat Cina. Memang iye belang je yang tinggal.." aku confius sehingga ke tahap ragu-ragu..

"Bukan belang pada badan tu yang dimaksudkan. Belang tu maksudnya sikap garang, ganas dan taiko yang ditinggalkan oleh harimau buat ingatan orang kampung. Mana tahu dia dah rembat lembu orang kampung lepas tu sampai ke tahap makan orang pula.." Betah emak menamatkan forum makan malam yang penuh kontroversi di awal malam itu..



Tapi sayangnya tak siapa yang tahu pencipta bagi pepatah lama yang sangat kreatif itu. Mungkin hanya beliau yang tahu maksud sebenar pembayang bagi pepatah tersebut. Beliau sendiri mati tanpa meninggalkan namanya.

Sunday, June 21, 2009

Pengumuman Iaitu Pada Bulan Depan Aku Akan Pergi Meminang Ke Muar Johor..

..bagi pihak adik lelaki aku.



sajak baldi sepi

sebuah baldi sepi
dulunya bekas minyak hitam
terlantar dipenjuru concrete slab

bila tiba musim tengkujuh
hilanglah ia
dibawa arus sungai pinang
yang naik separas jalan raya

kini tiada lagi
baldi sepi sudah pergi
jika tidak ke kuala sungai kemaman
mungkin tersangkut di pukat nelayan..

baldi sepi
mungkin hayatmu tidak panjang
bersama kami

sekurang-kurangnya kau pernah berbakti
untuk projek sebesar ini
menambah baik bekalan air daerah kemaman
dan kawasan sekitarnya juga

tanpamu mungkin.
backhoe tak bergerak
long arm excavator pun tak boleh jalan

cukuplah setakat itu
kau tak perlu lebih-lebih tahu
akan peri pentingnya dirimu
sedangkan kau sendiri tak mahu tahu

kerana mungkin juga nanti
kau akan tuding jari sana sini
pada kerajaan apatah lagi

sebab kita cuma hamba
buat kerja niatkan untuk ibadat jua
supaya tidaklah bila subuh menjelma
pak imam membebel sebab air tak ada

Friday, June 12, 2009

Paling Terbaek Dari Pahang..

Minggu lepas, seorang kawan dari Kemaman tanya aku apa masakan yang paling best kat Jerantut. Maklumlah kalau di Temerloh, gulai masak tempoyak ikan patin dah lama terkenal. Masuk majalah 3 dah berapa kali. Jalan2 cari makan lagi. Tambahan pula Jerantut dgn Temerloh bukannya jauh. Bersempadan.


gambar dirembat dari yahoo image search

Yang pastinya gulai masak tempoyak ikan patin bukan hanya boleh didapati di Temerloh, di Jerantut pun ada. Namun demikian, memang tidak dinafikan, pengeluar ikan patin terbesar Negeri Pahang adalah dari projek2 ikan patin sangkar Temerloh.


gambar dirembat dari blog sembang berapi don balon

Setahu aku di Jerantut dan Raub, terdapat sejenis masakan popular tetapi kurang diketahui ramai iaitu gulai asam rom. Dari mana asal namanya tidak pula aku tahu tetapi bukan calang-calang orang yang tahu kaedah menyediakannya. Mak aku kata, kalau silap cara menyedia, sesiapa yang makan boleh sakit perut juga dibuatnya.

Gulai asam rom berbeza daripada gulai tempoyak yang menggunakan bahan asas daripada asam tempoyak. Asam rom pula dimasak dengan campuran asam yang diperbuat daripada biji getah atau pun buah perah yang ditumbuk dan ditapa di dalam botol dalam tempoh yang lama. Biasanya penduduk dari kawasan Tembeling paling cekap menyediakan asam rom ini.

Oleh sebab pengetahuan tentang masakan yang lazat ini kurang diketahui, ia masih dianggap misteri hingga kini sehinggakan percubaan aku untuk search gambarnya dengan menggunakan yahoo image pn tidak mendatangkan hasil yang diharapkan.

Kepada sesiapa yang terlajak ke Jerantut, jangan lupa terus mencari asam rom di kedai-kedai yang tertentu sahaja. Anda pasti tidak akan kecewa dgn saranan aku walaupun seketul kecil ikan baung kenahak masak asam rom harganya mencecah RM10.

Untuk mendapatkan info yang lebih lanjut tentang masakan ini samada dari segi lokasi kedai makan dan kaedah penyediaan anda boleh juga bertanya Rahimin Idris, Redz Da Tsar, Don Balon atau pun Ijei.


p/s - Apa pula masakan best di tempat anda..?

Tuesday, June 2, 2009

Toyol Part 2 : Hikayat Yang Ngeri

Prolog

Badan cikgu Naim sebenarnya masih lagi terketar-ketar. Dia cuba juga merehat-rehatkan dirinya dalam kedinginan malam itu. Kerana itulah tujuan sebenar dia datang ke situ. Berehat di bawah rimbunan pohon di kawasan rekreasi pelajar pada malam hari sambil menghisap dalam-dalam rokok dunhill kegemarannya. Namun, dia tetap dibayangi kejadian ngeri baru beberapa minit yang lalu.

Cikgu Naim terkejut yang amat sangat. Dia hampir dikeronyok oleh sekelompok pelajar yang seakan-akan dirasuk hantu. Mujur juga dia sempat menjerit minta dikasihani. Kalau tidak tentu dia akan menjadi mangsa kekejaman pelajarnya sendiri.

Pelajar-pelajarnya yang cuba memukul bantai dia sebentar tadi telah hilang menyusup ke kawasan lain pula. Mencari mangsa yang boleh dijadikan korban. Cikgu Naim sendiri yang membenarkannya. Membenarkan para pelajarnya bertindak ganas begitu. Dia tidak marah, jauh sekali menghalang.. Jika itu yang dimahukan oleh para pelajarnya. Cikgu Naim seolah2 merestui keganasan yang hampir membawa padah kepada dirinya sendiri.


******

Cikgu S sudah hilang sabar. Baru beberapa minggu lepas heboh kes Rais terserempak toyol, kali ni hantu jenis lain pula. Seorang lagi pelajar lelaki terserempak 2 lembaga hitam keluar dari asrama putera ikut tangga belakang. Macam kilat. Macam ribut.

Sepantas itu juga cikgu S mengarahkan semua pelajar lelaki tingkatan 5 berkumpul di dataran asrama putera dengan serta-merta. Pelajar-pelajar lain diarahkan terus ke prep malam seperti biasa.

Ya..dendam cikgu S mesti berbalas malam ini juga. Kali ini ciksu S tdak lagi dibantu oleh 4 orang pengawas sekolah. Bahasa tak boleh harap sangat agaknya.

Tanpa segan silu cikgu S mengarahkan semua pelajar lelaki tingkatan 5 membantu demi menjamin kejayaan misi. Saat itu tiada bantahan langsung yang kedengaran daripada para pelajar. Selepas masing-masing menukar kain sembahyang kepada seluar slack (seluar jin tak dibenarkan) di koridor surau. Masing-masing pun bergerak ke dataran asrama.

Yang capik datang bertongkat,
Yang buta meraba-raba,
Yang tuli leka bertanya,
Yang kecil terambin lintang,
Yang jarak tolak-tolakan,
Yang pendek tinjau-meninjau,
yang kurap mengekor angin.

Masing-masing dengan gunanya :

Yang pekak pembakar meriam,
Yang buta penghembus lesung,
Yang lumpuh penghalau ayam,
Yang pekung penjemuran,
Yang kurap pemikul tabuh.
(petikan : hikayat awang sulung merah muda)


"Lembaga hitam perlu ditangkap walau dengan apa cara sekali pun. Sudah terlalu lama makhluk2 halus ini bermaharajalela di kawasan asrama kita.." Ringkas sahaja bunyinya kenyataan daripada cikgu S..

Ucapan ringkas cikgu S itu berselang seli dengan kekecohan semua pelajar.

Di mana musuh akan datang?
Mana tebing akan runtuh?
Atau kubu akan dijuang?
Atau ubat akan dijemur?
mana senapang akan diampai?
mana jamban dikincah dagang?
Atau parit sudah timbus?
Atau aur kurang bela?
Angkatan mana yang akan tiba?
(petikan : hikayat awang sulung merah muda)

...tapi semua tu tak lama. Budak2 asrama kalau bab macam ni mmg cepat faham. Kami pun berpecah tiga empat grup. Semua pakat kepung asrama. Geledah semua tempat. Cari dalam bilik, katil, celah almari. Tak ada..

Ada juga yang geledah bas buruk..tak ada juga..

Ada satu grup lagi pergi geledah tepi pagar kawasan padang. Pun tak jumpa. Lembaga hitam tak nampak. Toyol pun tak jumpa.

Sedang kami sibuk meronda di padang dan area jalan masuk tiba2 terdengar satu jeritan dari tengah padang. Sayup-sayup dan nyaring..

"Dah jumpa!!...cepat kepung..kejar..kejar dia!!.."

Entah suara siapa. Kuat betul..Aku yang kebetulan meronda hampir dengan pintu pagar utama terkejut. Dari jauh aku nampak beberapa orang budak berlari laju menghala ke arah aku..

"Tutup pintu pagar!! tutup pintu pagar kita kepung dia.." suara itu juga..kali ini dengan termengah-mengah.

Aku panik. Apa benda pun tak nampak. Hantu tak ada, toyol pun tak ada. Dalam kelam kabut aku tutup juga pintu pagar.

"Kalau dapat tangkap hantu ni boleh juga nama masuk senarai pelajar cemerlang yang digantung pada dinding dewan.."akal aku mula tak berfikir ke arah itu..

Budak-budak berlari dah makin dekat dan laju..tiba-tiba..

"Sana!!..sana!!..dia lari penjuru sana.."terdengar satu suara..suara itulah juga..

Dari kedudukan aku. Jelas aku nampak mereka meluru dengan ganas ke arah satu lembaga hitam di bawah rimbunan pohon di kawasan rekreasi pelajar..

"Huh, dengan lembaga hitam itu..? mereka memang nak cari nahas!!.." akal aku mula berfikir ke arah itu..

Tuesday, May 26, 2009

Nak Kena Fikir Jugak2..

"Harga rumah sekarang semua tinggi-tinggi. Aku beli kat Sabah rumah kecik 2 tingkat, 3 bilik, 2 bilik air pun dah rm180k. Anak2 pun nak kena hantar tuisen lagi.."
Fairuzz, sewaktu membandingkan pendapatannya sebagai pensyarah tetap di sebuah IPTA dengan kos sara hidup kini..

****

"Mula2 mak aku letak rm10k, lepas tu makcik aku x bagi suruh naikkan rm12k. Harga barang mahal sangat sekarang.."
anak akak kedai, berkenaan duit hantaran yang bakal dikenakan kepada bakal suaminya.

****

"Gaji aku mana cukup. Nak bayar rumah lagi..anak..tanah pun nak kena bayar ansuran. Projek pisang aku lagi kat kampung.."
Det, mengadu tentang tanggungan hidup meningkat walaupun bergaji master lebih rm4k.

****

"lets talk ni suruh telekom potong pakai bil biasa sudah.."
Emak, dalam usaha mengurangkan bil telefon..

****

"Aku sekarang ni betul2 hidup atas hutang.."
Kawan sekampung, sebab baru beli kereta, bayar hutang ptptn lagi.

****

"Kalau aku tak kerja apa pulak kata jiran. Bini kerja aku melepak kat rumah.."
Rakan, mengenangkan kontrak kerja yang hampir tamat sedangkan isteri seorang kakitangan kerajaan.

****

"Kalau la tiba-tiba duit dua juta jatuh atas lantai sekarang. Best juga.. Kita bahagi dua..kau ambil sejuta, aku ambil sejuta. Esok kita hantar surat resign.."
Ahmad Karim, sewaktu makan tengahari di site office bulan lepas.

Sunday, May 24, 2009

Kisah Mat Rempit, Samseng Jalanan dan Rasulullah S.A.W

SATU

ARKIB : 21/05/2009 (utusan malaysia)
Penjara mandatori sangat tepat untuk samseng jalanan
SELEPAS ini tiada lagi istilah "mat rempit''. Gelaran kepada golongan yang mencetus huru-hara di jalan raya itu kini bertukar kepada "samseng jalanan". Itulah yang diputuskan oleh pihak polis kelmarin.

Gelaran itu nampaknya tepat bagi menggambarkan kekacauan yang dicetuskan oleh mereka. Banyak pihak sebelum ini menyatakan bahawa gelaran mat rempit terlalu "hebat" untuk golongan tersebut.

Mereka berlagak di atas jalan raya dan istilah mat rempit itu turut menyemarakkan semangat anak-anak muda yang kononnya "tidak takut mati" itu.


DUA

zaman aku muda2 dulu tak ada lagi istilah mat rempit. sesiapa yang menunggang motor dipanggil mat motor. tak kira penunggangnya bawa laju atau perlahan. bagi pelumba-pelumba malam dipanggil pula geng lumba haram.

mizi (bukan nama sebenar), seorang kawan aku masa belajar tahun 1997 dulu amat suka berlumba. malam2 dia keluar dengan jaketnya sambil angkut helmet. berlumba, katanya. masa tu motor pilihan dia dia adalah RG sport. pernah juga aku meneman dia ambil barang rumah sewa sorang kawan. sebuah SS tiba2 cucuk angin di persimpangan traffic light. bila lampu merah bertukar hijau Mizi dah press sampai nak tercabut tayar. masa tu kalau langgar pasir sikit je mmg mati la kami tengah jalan. aku sempat jeling meter memang dah cecah 160. mizi..mizi..kalau nak berlumba pun agak2 la.

Kalau tanya sapa-sapa pun peminat motor dari era aku sampai sekarang, memang ramai yang pilih motor jenis RXZ. RXZ ni dia punya gah tak pernah pupus ditelan zaman. tanya la sapa2 yang baru meningkat umur. baru pandai mendesit2. RXZ jadi pilihan. tiada tandingan. pegi pasar sangkut ikan kembung pada hendel pun apa ada hal. suratkhabar lipat 3 selit celah cover meter. dah cukup bergaya.


RXZ dulu, kini dan selamanya (google)

TIGA

sebab tak berapa cukup duit masa belajar aku pun beli motor honda c70 lampu 4 segi daripada ki. masa tu pun aku dapat harga rm1500 juga. mahal sangat dah tu. Mizi tau aku beli motor kodi macam tu terus aku dikhutbahkannya.


sebuah c70 lampu 4 segi dan sebuah SS.(google)


"apesal kau tak kasi tau aku. aku ada kontek kalau setakat RXZ second kau tambah je lagi rm500 dah boleh angkat 1.." bebel mizi petang tu. "kau bawak motor mcm ni mana ada makwe nak. jeling pn taknak.." sambung mizi lagi sambil menasihat.

entah apa kaitan RXZ dengan makwe sampai sekarang pun aku tak tahu.

EMPAT

aku sebenarnya tak kisah kau nak panggil apa pun kepada penunggang2 motor. samseng jalanan ke..apa ke. tapi aku agak sensitif kalau panggilan yg ada mat di pangkal nama panggilan tersebut.

setahu aku mat adalah panggilan biasa kepada orang melayu yang bernama dengan akhiran mat. biasanya bagi nama Ahmad atau Muhammad, mereka biasanya dipanggil mat sahaja. kemudian wujudlah panggilan pelik2 seperti mat jiwang atau mat rock. ada juga panggilan mat merujuk kepada watak jahat seperti mat rempit, mat ganja dan seumpamanya.

bangsa melayu memang pakar mencipta nama panggilan..
mat itu, mat ini..

bukankah Rasulullah S.A.W juga bernama Muhammad..?

Sunday, May 17, 2009

Jangan Cerita Dulu..

suatu petang aku dan AK lepak di rumah sewa sambil tengok tv..

"macam sedap je crita ni..Lake Placid.. cerita tentang buaya..kata AK seorang diri..

..aku belum pernah tengok cerita ni. kau dah tengok kan..?
..kau jangan cerita pulak kat aku ending dia. aku paling benci orang cerita ending kat aku.." sambung AK lagi..

tak berapa minit lepas tu A.A pulak datang ke rumah. Kesat-kesat punggung duduk kerusi sebelah aku dan AK..

"cilakak..ini cerita lake placid kan..? pasal buaya besar yang ada sorang makcik bela kat tasik tepi rumah tu kan..?

..tiap hari bagi makan lembu. tapi last sekali mati sangkut celah helikopter.

ops..sebenarnya bukan seekor..dua ekor..seekor lagi mati meletup kan..?
sambung AA panjang lebar..

Sunday, April 26, 2009

Rambut Sama Hitam, Hati Lain-Lain..

satu petang aku ke kedai runcit taman.. beli barang-barang keperluan.. tiba-tiba masuk seorang kutu dengan jeans lusuh, t shirt pagoda..meluru ke kaunter..berdiri sebelah aku,

kutu : brader..kasi baby punya..
tokey : baby punya..yang mana satu? yang ni ke..?
kutu : bukan la..baby yang ni tak mau..kasi baby yg satu lagi..yang ada balut kain..
tokey : yang ini tak nak ke encik..?
kutu : tak mau..kaki, paru-paru semua saya tak mau..saya nak baby. baby yang balut kain..
tokey : ada..ada tinggal lagi satu..
kutu : ok..betul yang ni..terima kasih(sambil hulur duit..)

Thursday, April 23, 2009

Bertemu Blogger Popular

letih jangan cakap..tengah-tengah panas kena pulak memancing sheet pile..Perahu dah siap..janji dapat sheet pile sudah..umpan magnet pun dah siap pasang..

via sms..
blogger popular : oi..jom ngeteh..aku sampai bandar kul 6,.
aku : ok..ok..kau punya pasal..jap g aku sampai..



msg dari blogger popular masuk ketika saat-saat kritikal begini..memang nak kena kutuk..

******


seharian berpanas atas bot hilang tiba-tiba..
hati jadi sejuk bila pertama kali dapat bertemu blogger popular selepas hampir setahun sekadar menjadi pengikut tegar..


>blogger popular< pertama kali dijumpai,
ada yg berangan nak jumpa dia x..? aku dah jumpa woo..

Monday, April 6, 2009

1993 : Hantu Asrama Putera : Toyol Part 1

"toyol..! aku nampak toyol.." jerit rais termengah-mengah sebaik sahaja sampai di pintu masuk surau..

rais bukan nama sebenar. nama sebenar dia terpaksa aku rahsiakan atas sebab-sebab keselamatan..

ahli kariah surau semsas senyap seketika. muka rais masih pucat. pucat seperti mayat. macam zombi resident evil : extinction pun ada juga. dari belakang surau berita angin pun mula tersebar bertali arus dari mulut ke mulut. akhirnya sampai ke telinga cikgu s yang sedang mengendalikan kualiah maghrib malam itu.

rais masih di situ.

berteleku di pintu surau dengan lutut yang menggigil di sebalik kain pelikat kotak2 lusuh.

cikgu s segera mara ke pintu surau..mendekati rais yang sudah mula dibasahi keringat di dahi.

"apa yang awak nampak..cuba ceritakan pada saya? tanya cikgu s.

"saya nampak toyol cikgu.." perlahan tapi meuyakinkan suara rais..

"betul awak nampak toyol..?

"betul cikgu..badan rendah saiz budak-budak..warna hijau..

mata merah.."

"macamana awak boleh nampak..?"

"tadi saya naik kejap ke asrama nak ambil buku yang tertinggal..tiba-tiba saya nampak dia..masa tu dia nak masuk bilik..saya tengah lalu kat koridor..dia pandang saya..saya pandang dia..lepas tu dia lari dan ghaib..saya pun lari turun balik ke surau ni.."

cikgu s tetap tenang..seolah2 tiada riak curiga pada wajahnya..

keyakinan cikgu s ini ditambah dengan rekod bersih rais yang bukannya terdiri daripada pelajar bermasalah..tambahan pula dia budak tingkatan 4 baru masuk, jadi cikgu s membuang jauh-jauh perasaan curiganya terhadap dakwaan rais..

"mari..4 orang ikut saya..kita naik buat spot check.." cikgu s memberi arahan..4 orang pengawas ikut cikgu s dari belakang..

kawasan koridor dan dorm yang diberitahu rais terpeta dalam otak cikgu s. dia memang arif dengan setiap sudut dan ruang asrama semsas maklumlah cikgu s juga merangkap warden asrama sejak sekian lama..

tup tap tup tap..cikgu s dan 4 orang pengawas bergegas naik ke asrama 4 tingkat itu..

tingkat 1...

tingkat 2...

tingkat 3...

cikgu s berhenti..4 pengawas berhenti..di korodor itu langkah mereka semakin berhati-hati kerana nun dihujung lorong..di situlah dorm yang didakwa baru sahaja dimasuki toyol dan menyebabkan rais berpatah balik ke surau..

Sunday, March 29, 2009

hari bumi

sabtu malam, hari bumi disambut dengan sejam tutup lampu..

via sms..
poi : tahu la sejam kena tutup lampu..apejadah gua tengah berak pun lampu nak kena tutup..
aku : lu takpe lagi. kat sini lampu kereta pun ada yang tutup..apa cerita..?
poi : huh, macam tu pun ada..?
aku : ah, kereta gua pun selamba tutup lampu..
poi : cih, cakap la kereta lu tengah parking..
aku : hehe..

hari bumi..? baik aku layan hijau bumi tuhan..

Tuesday, March 17, 2009

Ahmad Pozi Pijak Al-Quran..


gambar hiasan: google

alif dateh aa..alif bawah ii..alif depan uu...aaiiuu..

sayup-sayup suara tok imam saabi mengajar alip ba ta malam itu..

sebab dah tak muat ruang dalam rumah. aku, ahmad pozi(bukan nama sebenar), ahmad zaidi, mahyuddin, abang mahyuddin dan empat lima orang lagi budak-budak lelaki yang tak berapa cukup umur pakat membaca di ruang beranda. kadang-kadang kami saja-saja datang lambat. saja nak hangout kat beranda ramai-ramai baru la mengaji cepat dapat katanya.

lebih kurang separuh lagi yang belum habis mengaji, tok imam saabi pun susup sasap turun ke tanah start motor untuk ke masjid.

biasanya kalau dah masuk waktu isyak dia akan ke masjid untuk berjamaah. meninggalkan kami hingar bingar dengan aktiviti masing-masing. kadang-kadang isteri dia yang perhatikan kami. perhati jangan bising sangat aja. tunggu sampai tok imam saabi balik barulah keadaan terkawal.

di bahagian beranda. keadaan dah makin bena. belum jauh bunyi motor. budak-budak dah macam lebah buat sarang..

"weh cuba kau tengok apa aku buat ni.." kata ahmad pozi yang sedang duduk bersila mengadap kitab Al-Quran yang diletakkan atas rehal kayu. dengan selamba sebelah kaki ahmad pozi memijak Al-Quran tersebut tanpa prejudis..

"hoi..kau buat apa. tu.? mana boleh pijak Al-Quran!" kata abang mahyuddin yang usianya lebih tua dari kami. tua tak tua juga, seingat aku dia pun baru darjah 6. aku dan ahmad pozi darjah 4, manakala mahyuddin pula darjah 5.

"boleh pijak Al-Quran..sapa yang kata tak boleh?.." balas ahmad pozi sambil meninggikan suara sebijik macam ahli dewan rakyat tengah berdebat..

dalam keadaan kecoh itu.. masing-masing hanya membulatkan mata. cuba mencari dalil-dalil dan komen yang bijak bagi memprotes tindakan ala-ala tentera amerika oleh ahmad pozi.

"hoi..mana boleh pijak Al-Quran..ah, teruk betul kau ni.." kata mahyuddin untuk menafikan fakta pro-yahudi daripada ahmad pozi..tapak kaki ahmad pozi masih lagi di atas kitab Al-Quran(bukan pijak sambil berdiri tapi sambil duduk bersila).

"oi..kan ustaz kat sekolah dah kata mana boleh pijak Al-Quran.." kata aku dengan hujah yang rasanya paling kukuh dan boleh diterima akal..

"boleh la..sapa kata tak boleh..? cuba kau tengok betul-betu..kan aku ada lapik dengan kain pada Al-Quran ni. kalau tak berlapik barulah tak boleh pijak.."


*****
ahmad pozi..ahmad pozi.. Al-Quran,.tindih dengan benda lain pun dah tak boleh. inikan pulak pijak dengan kaki. berlapik lutut hang..
ingat perkara yang membatalkan air sembahyang ke nak lapik-lapik..

Sunday, March 15, 2009

Jelmaan Atau Kebetulan..?

11.3.2009...



groommm..gung..gang..

hujan tak, ribut pun tak tiba-tiba guruh pula berdentam dentum. aku mengensot sikit..menjangkau henset pada frame tingkap..

5.15 a.m..

ah..dah dinihari..aku tarik toto..terus sambung tidur yang terganggu gara2 bunyi guruh..

groomm..grrr..

sunyi..

grumm..guk..guk..guk..

guk..gukk..

kali ini lain macam sikit bunyi guruh yang aku dengar..ada guk..guk..guk di hujungnya..

aku buka mata dalam kelubung toto..cuba menangkap bunyi yang terhasil dari deruman guruh sebentar tadi..telinga aku pasang betul-betul..peka dengan setiap tona bunyi yang terhasil sebentar tadi..

guk..guk..

guk..guk..

sah..kali ni aku yakin bukan bunyi guruh..macam bunyi ketukan di pintu..tapi aku tak pasti pintu bahagian mana..

guk..guk..

aku pusing badan ke arah pintu bilik aku..bunyi ketukan tu..memang datang dari pintu bilik aku. memang jelas..

tiba-tiba aku ternampak sekilas bayang-bayang berlalu dari celahan bawah pintu. darah aku berderau cemas. aku pusing badan perlahan-lahan di atas katil..

macam-macam yang berlegar dalam kepala saat itu.. samada perompak cuba memecah masuk..orang saja nak buat khianat..perogol.. atau pun bob.. maklum la siapa lagi yang nak ketuk pintu bilik aku selain dari bob sebab malam ni hanya tinggal aku dan bob di rumah..tapi mustahil bob ketuk-ketuk macam tu..kenapa dia tak panggil aja nama aku..

aku jatuhkan badan dari katil dengan perlahan yang boleh..macam kucing mengendap tikus..aku intai di celahan bawah pintu bilik..dengan bantuan cahaya lampu bilik tengah yang tak di tutup, mata aku menangkap satu bayangan gelap di depan pintu. seolah-olah ada seseorang yang berdiri dengan sebelah kaki di luar pintu..

lama aku memerhati..harap harap bayang tu akan pergi jauh dari pintu..tiba-tiba kelibat tu bergerak-gerak..aku capai tombol pintu bilik dan terus buka..

satu makhluk bermata merah melompat sebaik saja aku menyergah dan susup-sasap lari di celah2 peralatan kerja..



-klik untuk besarkan gambar-


nota -
sampai skang aku x dapat agak macamana katak ni boleh masuk ke dalam rumah dan menerjah pintu bilik. katak ni sama besar dengan selipar tat sing saiz 11 dia punya lebar. cuma pendek skit dari selipar tu. sekali dia melompat boleh pegi hampir 3m. katak jenis apa aku tak tau sebab aku takut nak selongkar barang2 utk ambil gambar penuh..

dengan mata kemerah-merahan..ia kelihatan seperti jelmaan entiti misteri nusantara..

Wednesday, March 11, 2009

Saya Sibuk Betul...

biasanya kalau ada kawan tanya asal dah tak udate blog..? takde cerita baru ke atau ada masalah..? biasanya aku jawab sibuk..sibuk hingga tak dan berblog. tak dan ber n3-n3.

aku bukan suka-suka nak kelentong. aku betul-betul sibuk. balik dari makan tengahari kat restoran al-baik tadi, baru aku sedar...

erti sibuk bukan sekadar dengan kata-kata..






_/s - aku belum _ernah tersila_ _asang butang baju..

(huruf sele_as huruf o _ada la_ to_ dah jem. ada sa_a2 yang reti bela x..?)

Tuesday, February 24, 2009

transformer

Tag oleh radiusF
Layan je la...

Undang-undang:
Sila berikan kegunaan lain yang digunakan oleh anda
kepada barang2 yang di nyatakan d bawah (maksudnya bukan kegunaan sebenar barang tu tapi kegunaan tambahan yang anda buat dengan barang itu, kira di aplikasikan oleh anda.. konon kreatif la tu!)

i) ANAK KUNCI
Kegunaan Asal :
- membuka kunci opis.
Kegunaan Sampingan :
- buka tin biskut.
ii) PENUTUP PEN
Kegunaan Asal :
- jadi penutup pen.
- menutup pen yang ada penutup.
Kegunaan Sampingan :
- sumbat jari kelingking.
iii) BOTOL MINERAL
Kegunaan Asal :
- isi air mineral - jangan gunakan botol mineral secara berulang. lepas minum sila buang botol
Kegunaan Sampingan :
- potong buat cawan sementara.
iv) PAPER LAMA
Kegunaan Asal :
- baca.
- gunting gambar.
- buang.
Kegunaan Sampingan :
- buat ufo.
- alas bonet
- alas makan keropok lekor
- tampal pada sliding door
vi) LESUNG BATU
Kegunaan Asal :
- buat sambal
Kegunaan Sampingan :
- ketuk air batu
vii) LANGSIR
Kegunaan Asal :
- baca
-gunting
-buang
Kegunaan Sampingan :
- buat ufo
- alas bonet
- alas makan kopok lekor
viii) KOMPUTER OPIS
Kegunaan Asal :
- kerja
- kerja
- kerja
Kegunaan Sampingan :
- kerja
- kerja
- kerja
ix) DUIT SYILING
Kegunaan Asal :
- gores top up
- bayar parking
Kegunaan Sampingan :
- masuk tabung
x) LAMAN BLOG
Kegunaan Asal :
- luahan rasa
Kegunaan Sampingan :
- iklan insurans


.

Thursday, February 19, 2009

Budak Kelantan (part 3)

sewaktu kami menapak balik dari kelas alam sekitar hari tu..

"aku cuma tinggal semester ni lagi dzul..kalau aku tak lepas pointer kumulatif cecah 2.00, aku memang kena buang universiti.." kata ki,..ada nada serius campur sedih pada riak wajah dia hari tu..

"kenapa..? kau dah 3 semester berturut2 ke bawah 2.00..?" tanya aku serius..selama ni aku tak ambil tahu pun pasal pointer dia. dia nampak enjoy aja hari-hari..

"haah..aku risau jugak sebenarnya..ayah aku pesan suruh belajar..tambahan pulak dalam keluarga, aku je lagi harapan ayah.." tiba-tiba ki mengadu pasal diri dia pada aku..

"aku pernah gaduh dengan ayah pasal pointer aku yang dah paras hidung ni..pasal aku yang tinggal satu semester aje lagi peluang..

..ayah aku marah..suh aku belajar jangan main-main..jangan enjoy sangat..

..tapi aku diamkan ajer..iya la ikut aku la..masa depan aku..

..ayah aku kata..ok..ikut kau la..ayah tak peduli..tapi kau ingat sikit si yati(bukan nama sebenar)..

..sertamerta aku diam..betul cakap ayah aku.."

"siapa yati..?"

"..awek aku..ayah..mak..semua famili aku pun tau pasal dia..dia memang ajak aku kahwin lepas aku habis belajar.." tambah ki..

serius sungguh dia..iye la..rock2 juga..bab2 jiwa ni memang boleh buat sapa2 pun mata berkaca..

"member-member aku pulak asyik ajak aku keluar..main snuker la..jalan la..dorang fakulti lain..lagi pun tak macam aku yang dah nyawa2 ikan ni.."

"ah,..kalau dorang ajak kau tolak la.." aku ambil jalan mudah..iye..macam tu aja..

"Susah gak dzul..kalau tanak ikut ada yang kata aku kuat study la apa la..

"ah..kau jangan peduli..malam2 kau ikut aku pegi pusanika..ramai geng2 kelas yang ada kat sana. jangan study sorang2 nanti banyak info yang kau tak dapat.." aku beri panduan..

iya, kami memang suka berkumpul di situ..itu lah kelebihan kelas kami..kalau tak ada perbincangan macam tu mmg hancur la result masing2. tapi sejak itu memang aku tak pernah nampak ki ke situ..memang betul dia kerugian di situ..dia jenis yang kurang bergaul dengan kwn2 dari negeri lain. dia yang memilih jalan begitu..ada juga kawan2 kelantan aku yang duduk sekali dengan kami..langsung tak ada masalah sebenarnya..

nota -
1) semester itu adalah semester terakhir aku berkawan dan kenal ki..akibat tidak dapat mencapai pointer 2.00 dia telah dibuang universiti. dia mengaku ada banyak masalah bila memilih untuk berpuak..selalu ada pandangan yang agak negatif daripada orang kelantan kepada budak kelantan bila memilih untuk lebih rapat dengan orang luar..dari situ timbul istilah2 seperti..kecek luar dan berlaga botol budu..

2) program 3 tahun untuk kejuruteraan hanya bertahan untuk batch aku dan batch selepas aku..selepas itu program diubah semula ke 4 tahun selepas ramai pelajar dibuang dan tidak berjaya mencapai gred yang baik termasuk pelajar cina sekali pun..terima kasih najib.. kerana kau telah menjadikan kami tikus makmal dalam eksperimen yang gagal. oh ye..selamat jadi pm bulan depan..jgn nakal2 tau..

ki, perjalanan ini perlu diteruskan buat insan seperti kita..tuhan akan sentiasa menduga..

hidup perlu terus..hidup perlu cekal..

Budak Kelantan (part 2)

Dasar Sistem Pendidikan Negara 1996

Aku merupakan kelompok yang lahir disaat negara mula meneroka ruang untuk merealisasikan wawasan 2020 gagasan Che Det pada masa itu. Dari situ terbitnya KBSR, KBSM dan batch aku sentiasa dijadikan tikus makmal yang diuji itu dan ini. Kami adalah golongan pertama KBSR, Kemudia KBSM yang terus digunakan sampai kini.

Kejayaan ujian tersebut terus digunakan oleh kerajan sehingga ke peringkat Pengajian Tinggi pada masa itu. Ujian kali ini adalah memendekkan tempoh pengajian di Institut Pengajian Tinggi Tempatan daripada 4 tahun ke 3 tahun sahaja. Idea memendekkan tempoh pengajian diterajui najib..menteri pendidikan pada masa itu..najib oh Najib..kenapa la nama ko najib..agaknya orang nama najib memang suka susahkan orang kut..

Pengumuman tersebut mendapat pro dan kontra daripada banyak pihak. Bagi fakulti2 bahasa dan sains sosial, tempoh 3 tahun adalah wajar dan dipersetujui hingga kini. hanya fakulti perubatan dan undang2 yang dikekalkan 5 thn dan 4 tahun.

Faklti Kejuruteraan turut diarahkan supaya memendekkan pengajian dari 4 tahun ke 3 tahun walaupun tindakan ini nyata tidak praktikal sama sekali. Perkara ini telah mendapat bantahan yang bukan sedikit daripada pihak pentadbiran universiti. namun demikian..arahan daripada pihak kerajaan tidak boleh ditentang. melawan kerajaan seperti menderhaka kepada sultan.

Maka tahun satu yang bermula bulan Julai 1996 merupakan gelanggang bagi kami untuk diuji sekali lagi. Seperti tikus putih yang berkeliaran membawa diri masing2 untuk menamatkan pengajian yang terlalu pendek dan padat..abang2 senior yang masih belajar dalam tempoh 4 tahun. pensyarah2 yang mengajar pun semuanya geleng kepala..semuanya menafikan kejayaan sistem 3 tahun yang ingin diterapkan ke dalam kursus kejuruteraan yang bukan mudah untuk diharung. Kami terpaksa mengambil sehingga 27 unit untuk satu semester berbanding 17 unit satu semester jika dibuat dalam tempoh 4 tahun..

Tuesday, February 17, 2009

Budak Kelantan (part 1)

ki, budak kelantan. dalam ramai-ramai kawan dia yang satu geng kelantan tu, ki lah yang nampak gedebe sekali. gedebe sungguh gayanya..rambut panjang..muka ganas..tak pernah pun aku tengok dia pakai slack..jeans jadi pilihan dia. cuma badannya kecil dan rendah dari aku..

sejak matrik aku perhatikan ki, dia tak pernah berenggang dengan geng kelantannya yang 7,8 orang tu sampai la masuk fakulti..pun dia tak berenggang juga. aku memang tak tegur dia. cuma jeling-jeling saja sebab dia macam sangat kuat sikap kenegeriannya..

cuma satu yang beza dia, aku dan geng kelantannya...ki terer english..kelas english ada 5 peringkat..jadi dia kelas yg ke satu la..yang ramai budak2 cina dan sedikit budak melayu yg bermuka suci. dia macam seorang yg tersesat..mcm the ugly duckling pun ada..

masa belajar aku sekuliah ngan dia. tahun satu...tahun dua..tahun dua baru aku betul2 kenal dia..itu pun sebab kami terpaksa repeat paper yang paling mudah..paper alam sekitar..masa tu pointer aku boleh pegi lagi manakala pointer ki dah paras hidung..

grup yang kena repeat paper cuma 4 orang..entah macamana aku boleh ngam dengan ki..pegi kelas sama..balik pun sama..walaupun aku tak se rock dia..tak pakai jean ketat dan tak rambut panjang..

cuma satu persamaan..suka dengar mael xpdc.."semangat yang hilang...kita cari pulang.."kata ki bila habis kelas repeat paper alam sekitar.

masa tu memang zaman xpdc dan almarhum js kevin..album dia keluar jenis tak payah promosi..tak lama lepas release mmg jualan melonjak lebih 100,000 unit..syahdu bila ingat2 balik lagu lagu xpdc..

satu hari..lepas balik kelas repeat paper..aku dan ki pergi minum..borak-borak..walaupun aku pakai bahasa pahang dan ki biasanya guna kelantan mudah..cerita pasal awek kamsis yang sombong2..maklumlah budak engine mcm kami memang serabai2..sapa yang nak..

duduk satu meja..tiba2 geng ki datang..5,6 orang juga..singgah berborak ngan ki. payah juga nak paham..nak menyelit lagi payah..masa tu aku hanya pikir satu..orang kelantan kalau jumpa puak memang boleh tinggalkan kita walaupun kita keluar dengan dia (orang kata laa)..aku tak kisah kalau ki nak belah ikut kawan2 kelantan dia pun..lagipun dia bukannya awek aku..

lama juga dorang borak..lepas tu geng dia ajak ki meronda..tapi ki tolak..dia tak mau..kawan2 dia macam pelik dengan perangai ki..biasanya dia laju aja..tapi bila dengan aku dia macam ada benda yang nak dicerita dan nak dikongsi..hari tu ki ikut aku berjalan kaki balik kamsis...

ada lagi yang aku nak cerita...tunggu la dulu..rasa macam nak sambung panjang pulak ok..?

meh la layan......

Sunday, February 8, 2009

sekilas fakta perang dari seorang bekas RAMD..

"zaman komunis dulu..pakcik pun pernah masuk hutan..banyak kali juga kena ikut tugas pengawasan dengan rejimen askar melayu diraja.."kata pak ron (bukan nama sebenar) sedang kami lepak-lepak di site cabin pagi itu.

biasa lah rutin pak ron..tiap-tiap pagi dia akan berjalan kaki turun ke pekan bukit fraser untuk membeli sayur dan lauk. pak ron pun dah lama pencen askar. umur dia dalam lingkungan 60 tahun. dia tahan tinggal di bukit fraser sudah beberapa tahun memandangkan isteri barunya bekerja di sebuah banglo di laluan yang sama dengan project site kami. dia masih sihat..nampak cergas lagi dengan badan kecilnya yang fit walaupun sudah berusia lebih separuh abad.

boleh dikatakan semua orang di site project kenal beliau sebab sifat ramahnya yang selalu menegur kami. tambahan pula dia juga pandai mengurut.

aku terkedu dengan kenyataan pak ron sebentar tadi. baru sekarang aku tahu rupanya dia bekas tentera melayu.

"wah..kiranya pakcik pernah ikut berperang la..?"

"hahaha..sebenarnya dah beberapa kali juga pakcik bertembung dengan komunis di dalam hutan. dan masing-masing sempat berbalas tembak. tapi awak tahu tak macamana keadaan perang sebenar masa tu..?"

"perang?...ooo macam dalam tv la..cerita sarjan hasan..rambo..macam tu la.."kata aku yang sekadar bercakap berdasarkan filem2 perang yang pernah aku tonton..

"sebenarnya tentera yang ikut berperang bukannya berani sangat pun. berjuang..berjuang juga tapi semuanya pun takut juga..siapa yang berani kalau peluru bersimpang siur. siapa..? mereka sekadar menjalankan tugas sahaja...macam pakcik dulu..pernah beberapa kali terserempak komunis dalam hutan..kami tembak..komunis pun tembak..tapi tembak acah-acah sahaja tembak secara rambang sambil masing-masing berundur..semua takut. semua pun tak nak mati lagi..nak buat apa..? "

berundur..?

iya berundur..kemudian kalau terserempak lagi pada masa yang lain ..kami berbalas tembak lagi tapi tembak rambang..tembak ke atas sahaja supaya masing-masing berundur..begitulah seterusnya sampai pakcik bersara..

oooo....

nota :-

*pihak komunis akhirnya menyerah kalah dan meletak senjata pada tahun 1984..

*ini cuma pengalaman salah seorang bekas askar..mungkin bagi yang lain..lain pula kisahnya..aku cuma teringat..

Wednesday, February 4, 2009

digigit makhluk bertaring runcing..


agak-agak..

kalau kena gigit kucing boleh jangkit penyakit kucing gila tak..?


Tuesday, February 3, 2009

jambu bongkok


alif-aku, via sms...

huh, aok dah balik?..

a'ah otw balik ke kemaman..

sorang jek?

tak dengan kawan..

aok jaga skit dekat jambu bongkok tu nanti..

jambu bongkok?..kat mana?

atas sikit dari marang..jaga-jaga dekat jambatan tu kang..selalu orang kena kat situ..

****
kalau bukan sebab ada benda yang nak dipesan alip mikail..memang aku x layan sangat sms sambil drive. bukannya aku takut polis pun tp susah sebenarnya bila menaip dengan sebelah tangan pegang henset sebelah tangan lagi pegang stereng..tambahan pula huruf2 pada keyboard henset dah banyak yg kabur dan hilang..

****
aku - alif , via sms..

aku memang dah sampai jambu bongkok..

ada nampak apa-apa x?

tak ada pun..

waktu maghrib memang dia tak ada. dia pegi masjid..hahaha

cilakak alifmikail..cakap tak pernah serius. suka main2 saja..sepanjang jalan aku usha jambu bongkok. dah jumpa kena bobok pulak..
* bobok = tipu hidup2

****

siapa msg? tanya khalis yang meneman aku ke kuala terengganu hari tu.

alif..alif mikail..

siapa..?

budak2 blog.. dia bagi tau pasal penunggu jambu bongkok..

dia cakap pasal jambu bongkok..? (muka terkejut)

a'ah..dia kata tempat ni berpenunggu..mana pokoknya..? mana tempat yang kerap sangat orang kena tu..?

hish..tak yah cerita la senja-senja macam ni..

tak apa kalau taknak cerita pun..kau tunjukkan aku tempatnya sudah..pokok jambu bongkok tu kat mana..? tunjuk la..

aku bukan tak mau tunjuk..tapi tak boleh..memang tak boleh..

takkan tunjuk pun tak boleh..?

tak..tak boleh..

aik..tunjuk pun tak boleh..tunjuk la..bukan ada apa-apa pun. kalau percaya sangat boleh khurafat..

tak boleh..aku tak akan tunjuk..

kenapa khalis tak mau tunjuk pokok tu walau pun aku dah kata khurafat kalau percaya sangat..? *
*
*
*
bersambung pulakk...

*****
ok..ok tak jadi sambung..

pagi esoknya..

"aku bukan tak mau tunjuk pokok tu semalam..tapi memang tak boleh.."kata khalis sambil hirup teh tarik..

"dulu biras aku pernah kena kat situ. dia pun tanya kat mana pokok tu pada aku. aku pun tunjuk la..masa tu pun dah senja. tapi bila balik rumah badan dia menggeletar. dia kena demam seminggu.."

"ah..tak ada kaitan pun dengan pokok tu..?" aku sengaja cucuk jarum..harap2 dapat lebih info..

"entah lah dzul..dia cakap memang dia ada nampak kelibat sebalik pokok tu..terus dia demam..anak dia pun ikut demam dan kata nampak 'benda'.."

"sebab tu aku tak mau tunjuk pokok tu..orang rumah aku pulak tengah sarat..hujung bulan dua ni due.."

patut la..hmm

****
google earth kg. jambu bongkok >di sini<
adakah >pokok jambu< ini yang dimaksudkan oleh khalis?

Thursday, January 29, 2009

anjing siapa..?

29.1.09, lebih kurang pukul 11.00 am...

"anjing tu bukang masuk kedai lagi!!..." marah perempuan muda kepada seorang pakcik tua yang tengah sibuk menghalau seekor anjing besar saiz rotweiler berwarna coklat.

"mung halau-halau dia lagi dia kacau.."tambah perempuan muda tersebut sambil menunggu nasi bungkus yg dipesan. dia berdiri hampir dengan aku tak jauh dari lauk2 hidangan di kaunter.

"dia tak masuk kedai? tak masuk apa? sikit dah nak masuk tadi..."tambah pakcik tua sambil telunjuk menghala ke arah aku...memang betul anjing besar tu belum betul-betul masuk ke dalam kedai lagi. tapi memang dah nyaris2 nak menyentuh aku yang tengah khusyuk mengadap nasi lemak. terkejut sungguh aku sampai spontan capai kerusi stenby nak baling dah.

anjing...masuk menonong ke dalam kedai makan melayu islam memang la janggal..

memang la kedai makcik tu jenis open, bukannya restoran pun tp masuk hampir ke celah meja macam tu mmg boleh terkejut dan hilang selera makan.

pakcik tua ambil kerusi plastik dan baling...ambil batu baling...bukan baling kena pun, baling nak bagi lari aja...

"mung baling dia kenapa?" marah lagi perempuan muda...betul2 dia backing anjing besar berbulu coklat.. serupa nak bergaduh dah dia dengan pakcik tua.

lepas dapat nasi bungkus yang dipesan, perempuan muda start moto, angkat anaknya dan berlalu...anjing besar lari ikut dari belakang..

"dia tu filipina ke?.."tanya aku kepada tuan kedai..

"tak la..melayu..cucu tok ...... . rumah kat hujung nuu..."

"habis, itu anjing siapa?"

"anjing dia la..dah tak boleh buat apa dah dia tu..tak tau melayu macamana..anjing tu pun bawak masuk dalam rumah.."

"betul ke..?"

"apa pulak tak betulnya.."

teh tarik aku telan juga...

ah, macam cerita dalam mastika...

Monday, January 19, 2009

Puaka Bukit Fraser (Part II)

sabri memang duduk sekampung dengan man haji. sabri yang cerita pasal man haji yang pernah gali semula kubur untuk dapatkan kain pengikat mayat. aku yang dengar pun percaya tak aja sebenarnya. tapi man haji pun ada masa tu. dia mengiyakan saja. mati-mati dia iyakan. entah la betul tidak pun aku tak tau. tapi menurut sabri cerita tu memang betul.

man haji buat kerja gali tu waktu malam. dia tak kisah pun kubur siapa. tak ada syarat. bukan bersyarat apa sangat macam nak buat minyak dagu. minyak dagu dia punya kekdah ngeri sikit. siap nak mayat pompuan la..anak dara la..ish maleh la aku nak cerita lebih2 karang ahmad idham google dia buat modal filem seram pulak..sia-sia..

aku ada tanya man haji apa dia tak takut ke buat kerja gila nih..dia kata nak takut apa..esok-esok kita mati jugak..takdehal lah..kata man haji tersengih2..

apa gile teori man haji aku pun tak tau. esok kalau dia mati dia nak ke org pegi selongkar kubur dia malam2..?

bila dia dah korek sampai jumpa papan liang lahad. dia slow2 bukak lepas tu buka tali kapan. iye.. cuma tali kapan je yang dia ambil. tali tu tak la panjang sangat. tali utk ikat mayat la bagi kemas.

lepas je kerja tu dia pun naik dan kambus balik kubur. itu je spec kerja man haji. aku kurang percaya tapi aku rasa ada juga orang yang berani buat benda macam ni. sedangkan nak buat minyak dagu yang nak kena macam2 syarat pun orang sanggup buat, ini kan pula setakat curi tali tu aje..

manusia mmg kadang2 gila.

***************

sambungan part I

man haji pun bukannya warak sangat..malaun jugak. mana tak malaun, menurut budak2 kampung, man haji pernah gali semula kubur semata-mata nak dapatkan kain pengikat kafan mayat untuk dibuat tangkal semasa aktiviti curi ayam orang kampung.

iye..man haji kata bila nak curi ayam bawa tali kapan memang ampuh. satu reban pun boleh pulun. ayam macam kena pukau. kata man haji, tali kapan ni tak perlu dijampi serapah. yakin aje terus jadi. untuk curi ayam saja la. aku rasa memang ada lagi guna benda ni tp dia tak beri tahu.

Banyak yang aku tak percaya ttg kata2 man haji tapi mmg dia pun kata pernah menurun no ekor jenis yang nombor keluar ikut tapak tangan bila bangun tidur. memang dia kena. duit rm20k tu dia buat bayar donpeyment kete.

haish..macam2.


***************
kami kembali duduk keliling unggun api di atas bukit fraser yang sejuk dan berkabus. tapak tangan pula buka luas-luas menghala ke unggun api. mulut pun keluar asap sambil-sambil bercerita hantu..fuhh..syoknya rasa nak pusing balik masa.

tiba-tiba..oung..oungg.. satu bunyi ganjil bergema dari bawah gaung tempat kami baling2 batu tadi..bunyi yang perlahan..ounggg...ounggg...oung..semakin hampir dan kuat pula menghala ke arah kami yang sedang duduk-duduk itu.
"bunyi apa tu?" tanya aku pelik..benda yang berbunyi macam ni memang tak pernah lagi aku dengar dekat zoo ataupun dalam channel animal planet mahupun national geographic..kuat..jelas..bergema..dan bukan bunyi katak..

sorang2 pelik..tak pernah dengar dan tak tahu...padahal semua pun kampung boy..

kami bangun perlahan2 dan jenguk bawah gaung..memang tak nampak apa..nak suluh dengan lampu pun tak guna hutan banat..cuma cahaya unggun api dan lampu kalimantang je yang dapat menerang bahagian depan pokok2 hutan.

oungggg...ounnnnng...bunyi semakin kuat dan dekat..masing2 tengkuk dah meremang. man haji yang penah gali kubur pun muka dah cuak ini kan pulak kami berempat..

man haji ambil serpihan2 batu. baling lagi bawah gaung..brammmm..kena daun pokok..

oungggg...bunyi terus melawan..

kami yang berempat lagi pun pakat capai serpihan batu2 dan sisa2 binaan yang banyak bertaburan..

sabri baling..

aku baling..

kadir baling..

chot pun baling...

bertalu-talu.
sambil tu kami tempik kuat2. dalam keadaan tekanan dan takut kadang-kadang kita boleh buat benda2 yang kelakar kalau diingat2 balik. tapi masa tu mmg rasa terancam sungguh..

menderu2 batu dan serpihan bahan binaan menerjah pokok2 hutan dalam gaung..macam arnold swarzeneger (memang susah nak eja pun) dengan kawan2 tengah tembak predator masa scene terserempak dalam hutan.
kami dah tak kira benda apa. baling tetap baling. jangan ganggu kawasan rumah kongsi sudah..
oung..oung..bunyi tu perlahan-lahan semakin menjauh...dan sampai projek bukit fraser tamat pada penghujung 2001 bunyi tu dah tak kedengaran lagi di kawasan rumah kongsi..

***************
sesungguhnya alam ini menyimpan seribu satu misteri untuk kita fikir dan kaji..



nota tambahan,
1. rumah kongsi = rumah sementara untuk pekerja binaan yang dibina dengan menggunakan kayu dan papan plywood sahaja. tiada ciri-ciri keselamatan. kalau ada harimau, harimau pun boleh masuk ke bilik. bilik aku terasing dengan kongsi pekerja. aku duduk dengan pak guard tp tetap bilik berdindingkan plywood sahaja.
2. man haji dah bertahun balik ke indonesia. sebab dia lama duduk di kg di jerantut, loghat pun dah jadi loghat kg. patutla misterius sangat, rupanya dia datang dari indonesia sbg pemegang pasport merah sejak lama dulu.
3. rata2 pekerja tak mandi pagi. kalau nak mandi juga kena masak air dulu. sebab air tersangat sejuk macam kat eskimo.

Saturday, January 17, 2009

Puaka Bukit Fraser (Part I)

Tahun 2001 : Kerja-kerja Membaikpulih Projek Terbengkalai Rumah Persinggahan Pegawai2 Kerajaan di Bukit Fraser, Pahang Darul Makmur

hari pun dah gelap..burung-burung pun dah lama pulang ke sarang. menurut laporan national geographic, tak banyak spesies primat, mamalia,amfibia mahupun reptilia yang sudi keluar malam-malam. Spesis keluar berburu pada malam hari biasanya dari jenis rhodensia seperti musang pulut.

cuaca baik..tapi bermalam di bukit fraser bukan macam bermalam kat kg bukit dinding, felda bukit mendi mahupun bukit antarabangsa..suhu dekat sini jangan buat main-main. kalau waktu malam, suhu memang boleh cecah area bawah 20 darjah selsius. semua pun pakat pakai baju tebal2..kalau boleh toto kat dalam kongsi masing2 pun nak bawak keluar..

aku, man haji, sabri, kadir dan chot duduk di luar rumah kongsi mengelilingi unggun api yang baru shj dihidupkan. kebetulan pula cuma tinggal kami berlima hari ini. penghuni2 kongsi yang lain habis balik kampung. ada juga yang turun pekan.

ah seng pun tak ada. bila masa dia turun pekan aku pun tak tau. jalan kaki agaknya sebab aku tak beri pinjam kereta dia nak guna buat beli carlsberg. ah, lantak..bukan rasis pun aku tak beri cina pinjam kereta sbb nk angkut carlsberg.

sabri ambil seketul batu..baling-baling bawah gaung yng gelap dan penuh pokok2 hutan..

"man haji..hahaha..hahahaha" sabri ketawa tak tentu hala secara tiba-tiba sambil memandang man haji. aku,chot,man dan kadir semua menoleh sabri yang macam kena rasuk..

tiba-tiba.."heh..heh...hahahaha"..kadir pula gelak sambil baling2 batu ke bawah gaung..

"hahahahahah..."tak semena-mena chot pulak gelak sambil tekan-tekan perut..

aku terkesima..tak tau nak buat apa, malam2, masa orang tak ada..kawasan hutan pula..semua orang gelak tiba2 pula..

tiba2 tanpa dipaksa2 aku pun tergelak sambil baling2 batu ke bawah gaung..apa kes semua orang gelak macam meroyan tapi aku boleh steady..kalau kena rasuk biar la semua kena..heh.

man haji buat muka tak ada perasaan sambil hisap rokok daun.. cuma dia shj yg tak teruja. tak kerasukan..dia bukan tak tau, budak2 kongsi mmg suka guna modal baling2 batu macam tu kalau nak kutuk dia..."ah, sudahla.."kata man haji dalam hati..

sebenarnya man haji bukan pernah pun pergi haji. kami sengaja beri title haji sebab dia pernah buat haji sesat. dulu man haji pernah ikut satu gerakan ajaran sesat (tak perlu sebut nama tp bukan ajaran langit ayah pin). ajaran ini membolehkan pengikutnya tak perlu pergi mekah utk tunaikan haji. cukup sekadar tunaikan haji dari markas mereka. menurut man haji, mmg ada bertawaf dan melontar di jamrah tp mereka bertawaf kepada model kaabah dan melontar di tempat yg ditetapkan di markas mereka sahaja.

Sebab tu aktiviti baling batu oleh budak-budak rumah kongsi amat menyentuh perasaan dan sensitiviti man haji..semua maklum man haji pernah buat rukun 'melontar di jamrah' masa ikut ajaran sesat dulu..

man haji pun bukannya warak sangat..malaun jugak. mana tak malaun, menurut budak2 kampung, man haji pernah gali semula kubur semata-mata nak dapatkan kain pengikat kafan mayat untuk dibuat..

bersambung selalu..

******************

usha2 la gambar fraser hill ni dulu. kalau blum pergi..pegi la sekali..syok oo kena pulak musim bunga..wangi sepanjang jalan..

map fraser hill (sumber: google)

jalan di fraser hill macam boleh muat dua kereta..tapi bila berselisih satu mesti kena himpit ke tepi. aku pernah nyaris ke gaung sebab dh expert sgt drift area nih. 8 bulan duduk sini supervise projek. aku dah macam tuo hai turun naik qiuminshan bawak tauhu. mujur bukan bawak AE86 Trueno. mamat tu aku tak kenal sapa..(sumber : google)

Burung murai ni aku kerap jumpa kat atas sana. ada lagi jenis yang ekor berumbai2..adoi.. lawo2 la burung kat sana. patut la tiap tahun ada bird race. pernah juga sekali aku terserempak musang berbelang2. mana nak cari dah..sampai skang pun aku tak jumpa lg dah. (sumber: google)

pekan bukit fraser. tiap2 hari turun minum. pernah juga jumpa budak2 melayu beli kicap kat sini. kata kicap tapi bungkus suratkhabar. cilakak..(sumber : google)

menara jam waktu musim dingin. angker. boleh buat filem drakula..(sumber : google)

Tuesday, January 13, 2009

Kata Makcik,..Aku Orang Luar...

"makcik nak ke mana ni?"

tanya aku kepada seorang makcik tua yang duduk semeja dgn aku di kedai makan itu. aku mcm biasa mkn sorang2 sebelum ke site setiap pagi. makan roti canai pun kenyang jugak..nak buat apa cari mcd atau kfc..berkhasiat sgt ke sampai berkerumun nk makan? org kata kalau ramai yg berkerumun maknanya kedai tu ada memakai. aku agak kfc dgn mcd mungkin ada tanam benda kat pintu kedai.

makcik tua terpelingas2 pandang kiri kanan macam nak tunggu orang.

"makcik tunggu org kut2 ada yang nak masuk ke dalam nih..nak ke rumah sedara anak dia kahwin.."kata makcik tua.

lepas makan aku tengok makcik tua tak ada siapa yg nak ambil. aku start enjin parking dekat makcik tua.
"meh la makcik biar saya antar..
"betul ke ni awang?"
"betul la, bukan jauh sgt nak masuk ke dalam" kata aku sambil membukakan pintu kereta utk makcik tua..

makcik tua borak macam-macam dengan aku sepanjang jalan ke rumah saudara dia. dari cerita pasal anak sedaranya yg nak kawin sampai ke masalah ekonomi..

"makcik jual keropok..nk jual pun payah le ning. naikkan harga org kata mahal pulak..tengokla tahun ni nak pangkah sapa.."
"iye la makcik..kerajaan suka-suka hati naikkan harga minyak, kita la yg tersepit dgn harga barang yg turut naik.."sampuk aku..

*****
"ni..nok bayar berapa ni awang..?"
"tak payah la makcik..bukan jauh pun.."
"oh, baiknya mung awang..kalau la makcik ada anak puang(perempuan).. boleh jodoh dgn mung awang..makcik tau org luar ni baik2.."

Monday, January 5, 2009

Krek..krek..kreeeekkk..

Tiap-tiap hari kalau keluar bilik, bos mesti tutup pintu. Benda-benda lain mungkn dia lupa juga. Tapi kalau kerja dah selesai. Keluar bilik saja dia akan tutup pintu kemas-kemas. Tutup yang aku maksudkan bukan sampai berkunci bermangga. Tutup biasa-biasa saja. Sampai berbunyi keletak. Macam tu la bos tiap-tiap hari.

Suatu petang yang damai. Ah, petang di Jerantut mmg damai..hehe. Macam petang yang lain juga. Petang yang mana kedamaian itu milik warga Jerantut sahaja dan bukan milik aku. Nak damai apa lagi kalau esok meeting, hari ni report meeting blum siap lagi. Maka kelam kabutlah aku menyiapkan report meeting. Mana nak susun gambar, mana nak buat cpm, mana nak fotostat.

Jam dinding merah dah menunjukkan pukul 8 malam tapi aku buat bena tak bena saja. Apa kaitan malam dengan report? Kalau esok pagi baru nak terkial2 hah sapa nak menjawab?

Hampir pukul 9 malam baru semua kerja siap. Giler. Semua report kena buat 10 copy. Baru lega hati aku. Berbaloi lepak kat opis sampai dekat 9 mlm.

Aku tutup semua lampu.. lampu tandas,lampu lampu bilik tengah dan lampu ruang rehat. Cuma lampu bilik bos aku tak tutup. Bilik dia dah sedia gelap sebab semua lampu, aircond dan pintunya dah tertutup rapat dan berbunyi keletak.

Akhir sekali baru aku tutup lampu ruang kerja. Semuanya gelap. Baru saja aku buka pintu utama untuk keluar ke anak tangga, tiba-tiba..KELETAK..krek..krek..krekk..

Aku pasang telinga. Terus melingas ke kiri memandang pintu bilik bos. Krek..krek..krek.. dalam samar-samar kegelapan ruang itu aku melihat pintu bilik bos terbuka dengan sendiri.

Kaki aku kejang. Tangan yang sedang memutar tombol pintu utama dengan keadaan pintu yang telah terbuka sedikit aku tutup kembali. Aku buka lampu ruang kerja. Terus menghala ke pintu bilik bos yang hampir separuh terbuka. Dalam debar yang bertalu aku tekan suis lampu bilik bos..hening..tiada kelibat makhluk hidup..kiri kanan..atas bawah. Belakang meja, bawah meja pun tiada.

*****

Kereta aku menderum meninggalkan ruang parkir pejabat..menerobos kabus yang mula menyelimuti ruang selepas hujan gerimis. Wap-wap putih berkepulan keluar dari aspal hitam. keretaku laju menerjah kepulan wap putih dalam sorotan cahaya lampu yang samar-samar..

Seekor puaka bermata merah bergigi runcing menyeringai memandangku dari dimensi yang lain..

Benarkah?..