Tuesday, September 9, 2008

aku pun boleh buat lagu negarakuku..

WARISAN

Anak Kecil Main Api
Terbakar Hatinya Yang Sepi
Airmata Darah Bercampur Keringat
Bumi Dipijak Milik Orang

Nenek Moyang Kaya Raya
Tergadai Seluruh Harta Benda
Akibat Sengketa Sesamalah Kita
Cinta Lenyap Di Arus Zaman

Indahnya Bumi Kita Ini
Warisan Berkurun Lamanya
Hasil Mengalir Ke Tangan Yang Lain
Pribumi Merintih Sendiri

Masa Depan Sungguh Kelam
Kan Lenyap Peristiwa Semalam
Tertutuplah Hati Terkunci Mati
Maruah Peribadi Dah Hilang

Kini Kita Cuma Tinggal Kuasa
Yang Akan Menentukan Bangsa
Bersatulah Hati Bersama Berbakti
Pulih Kembali Harga Diri

Kita Sudah Tiada Masa
Majulah Dengan Gagah Perkasa
Jangan Lalai Teruskan Usaha
Melayu Kan Gagah Di Nusantara (3x)

sekian..

28 comments:

rahimin idris said...

hahaha macam berjanji pulak.
aku pun buat entri pasal lagu negarakuku juga kat blog satu lagi.

tapi bandar jerantut bukan milik kita dah kot. milik tan sri lim ah chap!

hahaha

Dzulkarnain Mohamad said...

mi,
ye la mi, sayu hati aku bila masuk ke bandar jerantut..semua cina, kiri kanan semua kedai cina. tambah pulak kompleks kedai lim ah chap dah siap..aku rasa dah tak ada apa yg tinggal utk org melayu jerantut/bandar jerantut khasnya.
lepas ni panggl lim city centre la kat situ. kenapa la deorg menyanggup buat projek silang dulu? ape daaaa..

hajime said...

wah!
aku x pernah dapat lirik ni sampai abih!
tq2!

alif-mikail said...

lagu ni selalu bermain di BTM.. huishh NOSTALGIA tu.. siap pergi fantasia bulan madu.. madu atau racun di tanganmu..

yoshz said...

Kini Kita Cuma Tinggal Kuasa
Yang Akan Menentukan Bangsa


ada kuasa pun salah guna buat apa?

Dzulkarnain Mohamad said...

hajime,
iye? aku pn ingat2 lupa jadi aku google kn jap tadi..cari2 jumpa. aku bukan racist tp cuba mengimbau kenangan lama di btn belasan thn dahulu. tambahan pulak isu ras semakin menjadi-jadi. apekejadah?..

alif,
btm ke btn alif..btn la.. biro tatanegara..kau kena tak dulu? tp skang aku tak tau pulak ada lg ke tidak btn nih. gov dah buat plkn pulak. pengisian plkn ade ke fokus ke bangsa melayu?

Dzulkarnain Mohamad said...

yoshz,
oit kau komen masa aku balas komen..hahaha..

hahaha..amat tepat sekali tu yoshz..kalau dah salahguna kuasa sapa yg nak lagi walaupun yg berkuasa tu melayu. ramai lg melayu yg tak salahguna kuasa..

padahal lagu warisan ni sapa yang buat? kerajaan yg ada skang jugak. btn sapa kendali dulu2? kerajaan yg ada skang jugak.

sebab tu aku teringatkn lagu nih. mmg suci maksud dia. skang apa dah jadi?

aku tak memperjuangkn mana-mana parti. aku cuma rakyat biasa yg suka memerhati..mcm org2 lain jugak..

pegi mampus dengan politik kepartian!!.

kita rakyat sentiasa ditipu dengan ceramah2 dan dakyah2 mereka..tp apa yg kita dapat?

mereka betul mcm tu sbb tu kerja mereka..memfitnah, adu domba, tipu-menipu,tu mmg kerja mereka. pendapatan hasil kerja sebagai ahli politik tu pula untuk bagi makan anak bini..

kita dgn kerja kita. pendapatan dr tu pulak yg isi perut kita. kita cuma mahu idup aman damai sejahtera..kalau kita tertekan?..hah

Don Balon said...

Koi pun kali pertama setju dengan mahatir walaupun name koi nak sama dgn dia..
kalau kita cakap apo2 hal dorang terberak-berak dorang komen dan berreaksi..

kalau dorang, sonyap macam kandik (kato orang minang...)

Dzulkarnain Mohamad said...

don,
betul la don..aku pn ada bukak laman chedet sekadar mendengar luahan rasa orang tua tu. tp memang betul apa yg dia ckp. ramai jugak yg berkongsi idea dgn chedet sebenarnye tp setakat abis kat situ je.

chedet lain, idea dia je dah org kata genius. padahal aok pn sama je pikir macam dia,..koi pn sama. tengok apa jd dgn Namewee, byk lg la..

baca blok mati pikiran br2 ni pun pn dh dpt byk sumber..hahaha

akumasihdisini said...

sampai sekarang aku masih tertanya2 siapakah gerangan orang yang mencipta lagu nie...keseluruhan lirik dah mengambarkan keadaan masyarakat melayu sekarang nie...memang hebat pencipta lirik lagu nie...

Don Balon said...

Koi nak komen pasal jerantut..

koi pelik betul la sampei boleh jadi gitu jerantut..
takde la ramai sangat puok deme tu bilangannya..

bentong jangan cerita doh la..
raub pun nok lebih kurang..

Jerantut ada lim ah chap..
Maran ada Dato' Kan Ching..

tu belum kira pekan kecik macam Triang, sri jaya, tras (raub), jerkoh(lipis), benta dll..

daerah lain semua nak sama..
bak kata org sepanyol..
"¿No tenemos huevos?"..

Maksud komen koi bukan mengapikan perkauman..
cuma dari dalam hati koi, semua salah sendiri sebab benda2 ni jadi sebab:
i) pemimpin dan orang kepercayaan kita mudah dibeli..
ii) Kita takde kuasa ekonomi.. dah ramai juga yang mula berusaha menceburkan diri dalam pelbagai bidang ekonomi..elokla gitu..jangan rasa cukup apa yang ada.. bersyukur memang perlu, tapi kuasa ekonomi perlu ada untuk fardhu kifayah.. (tapi koi bagi satu "boleyblah" untuk MLM..hehe)
iii) Kita takde semangat kesatuan..bersatulah atas nama Islam kerana Islam ada undang-undang dan rujukan.. bangsa semata-mata tiada undang2.. Bangsa melayu itu kuat kerana Islam..
zaman Melaka dulu pun islam diamalkan secara menyeluruh..

D-z,
koi tak suka politik kepartian kerana itu dasar British.. kenapa perlu ada parti?.. bila seseorang dari parti kita kata sesuatu benar atau tidak kita perlu pertahankan..
Sistem yang benar hanyalah memilih wakil2 dari kalangan orang2 yang berkelayakan tanpa perlu ada parti..

tapi buat masa ni koi sokong parti Islam sementara sistem ni belum berubah.. setiap kesalahan kerajaan kita mesti betulkan..
takkan nak senyap je tunggu godzilla serang pejabat deme...??
hehe

hajime said...

ah!
ko mmg racist!
n komen ko kat yos tu...
think ko leh wat satu pos baru ler...

Dzulkarnain Mohamad said...

akumasihdisini,
aku pn cuba google td..tp tak dapat pulak sapa pencipta lagu nih..entahla aku cuma teringatkan lagu ni aje.
tp betul..ia menggambarkan masyarakat melayu. kalau ada pergolakan ras je mesti sikit sebanyak terkena dgn lagu nih.

don,
panjang betul komen..ni boleh wat entri nih. bayak jugak kau kaji ttg kaum cina kat pahang. bagus la kau.

ttg politik kepartian tu aku bukannya tau sangat kita waris dari sapa, ape?, kenapa? cuma yang aku pikir sbb aku rakyat shj.

mmg betul pun bila kepartian kena sokong je apa yg diputuskan oleh parti walaupun tak betul. beza dengan aku yg berfikir luar dari parti. ikut suka mulut betul nak hentam sana sini. kan seronok mcm tu.

paling aku sedih bila rumah kedai lim ah chap dah siap kat jerantut tu. rasa macam kita dah menumpang di tanah air sendiri.

sepatutnya mmg kena kembali ke islam. sebab islam di dalamnya tiada ras.

hajime,
hahaha..aku bukan racist la..mcm la bagus sgt aku nak racist2 kahkahkah..

cuma cuba pikir..disaat kita mencanangkan supaya tiada perkauman dan kita mula menerima. kita mula jadi anti-racist. sedangkan bangsa lain tetap memperjuangkan ras mereka. nnti apa jadi dgn bangsa kita. kita bukannya nak angkat sepanduk laung2 macam budak uitm buat tu, tp cukup ada sikit secebis kecil dalam hati perasaan kebangsaan dah la.

aku mmg nampak perkara ni jadi kat bangsa kita sikit demi sikit. apa yg mati pikiran cerita dalam sepetember yg menindih suaraku dan don balon komen ada kebenarannya sedikit sebanyak.

takmau la wat entri, nnti kata aku racist pulak. aku mau kwn dgn semua bangsa. kwn2 aku ramai cina yg baik2 dan hanya tau cari makan untuk anak bini.

kalau kita kembali pada islam dlm setiap cabang kehidupan. semuanya ok..

Umie said...

Pencipta lagu nie adalah DR. NORDIN KARDI...

rahimin idris said...

hoh, balak kat ulu tembeling? lagi babi..
sekarang gunung putuh dengan gunung senyum pulak.
alasan dia nak cari duit untuk orang kampung. hatok dia.

lu tengok itu kota gelanggi dah la. apa cerita bai?!!!

l.i.f.e said...

ye betul pencipta dia datuk nordin kardi. tapi masa dia cipta tu belum datuk lagi kut.

lagu ni wajib nyanyi kat asrama setiap minggu selama lima tahun aku kat situ. kecuali cuti sekolah lah kan. mula2 memang macam sayu lah. tapi lama2, *sigh*

sudah sedar tentang corruption bila dengar saja dasar persyarikatan malaysia. pernah dengar? ingat? itu salah satu triggering point untuk merebut kuasa dah harta. yang sepatutnya dikongsi.

adakah komunis lebih baik? fikir2 lah sendiri ye

btw min, kamu memcetus idea utk entry baru :D

l.i.f.e said...

ehhh silap2..min pulah...dzul patutnya :D
soriiiiiiiiiii

Don Balon said...

Min,
Tu la koi cakap..
pakat kena beli belaka..
tak tahu malu..mati nanti baru nak taubat.. duit bagi makan anak bini duit haram..sama je la dengan makan babi..

koi sebenarnya ada beberapa pengalaman berjuang lawan puok deme ni..cuma kalu nok dengor citer raya ni moh la krumoh koi..
kat sini kurrang sesuwei..

l.i.f.e said...

ahhh nordin kardi ni dah tan sri pun. sesapa penah belaja atau sedang belaja kat uum WAJIB kenal dia ni siapa ok! aku tak belajar.

Rynn Cowbra said...

taem darjah lima kan,aku koir lagu neh.

hohO!

rahimin idris said...

aku asalnya nak main2 je isu ni kat mati pikiran. tapi aku dah lama simpan menda ni dan tengok bangsa aku makin mundur.
paling aku kecik hati ada satu YB ni, dia buka kilang konkrit, tapi bagi satu cina yg hanya ada syer 5% je. tapi orang lain nak buat YB tu sekat. celaka betul. cina tu yg kontrol dan boleh buka kilang dia sendiri kat kelantan. yb tu tak tau apa2 dan kena tipu je dek cina tu.
aku punya la siksa nak beli konkrit situ. lori 5m3 dalam tu dah ada 1m3 yang keras. aku cuma dapat 4m3 tapi d.o tulis 5m3. aku satu2 manusia yg dapat trace cara diorang trick!
memang aku liar dan kira cekap juga. tapi apa aku bleh buat? sbb yb melayu tu yg celaka bodoh. cina tu dari naik kapchai jadi kaya raya gemuk macam babi!
tak ke bangang cam tu zul? hahahaha

Radius.F said...

Kalau kat pahang ni, kau bnyk duit, terlampau kaya dan sudi sedekah pada pembesar negeri, kau boleh dpt tanah.. Nak jadi wakil rakyat pun boleh, asal hulur aje duit.. Boleh jugak raja keturunan bendahara pegi genting buat bejudi atau tioman mnum tuak..

Dzulkarnain Mohamad said...

umie,
dr. nordin kardi ke..tq sbb witau.

rahimin,
cerita balak ni mmg x pernah berenti..ada je lori keluar dr lepar tu..apesal byk sgt tu dr zaman aku kecik..dulu nak pegi keje tepaksa membontot lori2 yg berduyun-duyun bawak kaluar hasil hutan. cerita di sebalik tabir balak tu hanya tuhan je yg maha mengetahui
..negaraku tanah airku..


life,
persyarikatan malaysia.? masa tu zaman mahathir n daim x silap aku..betoi ka life? penah..

dulu masa aku kecik iklan dia ada kuar tv ape. masa tu aku terkebil2 je tengok dr dalam rumah asal felda. felda pulak dicetus ideanya oleh tun abd razak..terima kasih tun..ops, terima kasih tun abd razak..


don,
hmmh mmg nak sangat dengor cerita aok..raya nnti roger koi..koi dtg punya..

life,
mmg la.. life belajo obersea

rynn,
rynn nyanyi aje ke?..aku percaya rynn bukan setakat nyanyi..aku nyanyi kat btn je..

mi,
heee tensennye aku dengar..selalu mcm nih la..nnt kena mcm yg zaman projek sekolah dulu baru padan muka..apa nama kompeni readymix tu yg lingkup lps bakar pejabat..kahkah

Dzulkarnain Mohamad said...

radius f,
fuh..mmg menyayat hati komen sedara radius..makan duit haram, tak malu ke.

...binasa melayu kerana melayu...

poyotito's said...

koi setuju sangat dengan don.
jerantut tu sikit hari lagi jadi cam triang laaa

Dzulkarnain Mohamad said...

poyotito,
ish..ye la..jerantut dah nak menghala ke situ dah agaknya.

ni semua bukannya racist..tak langsung..tp mungkin mcm ni jugak kat bandar2 yg dah naik n berkembang..cuma kita yg duduk di jerantut br merasai perubahan ni. agaknya melayu lain dh rasa keadaan ni biasa.

keadaan dimana monopoli oleh 'bangsa lain' di bandar2 dan ekonomi kita sikit demi sikit. contoh paling aku nampak kes b5. kat situ je dah terbukti.

itu belum lagi cerita2 dr peniaga melayu yg bercerita kpd aku ttg harga kos dari pembekal yg berbeza mengikut bangsa pemilik kedai. ini cerita betul.

takkan benda ni pun nak kata aku yg racist. siapa racist sebenarnya. benda ni la contoh kuasa ekonomi yg dipegang oleh 'bangsa lain'. mcmana peniaga bangsa kita nak maju..sedihnya aku..

Radius.F said...

nak buat mcm mana? yang ada kuasa salah guna kuasa.
aku benci lagu2 patriotik, bukan sebab aku tak patriotik. tapi kita boleh tgk sendiri la sekarang kan?

Don Balon said...

Adoi..itu B5 munya kes aaa..gua misti mau komen loo..
itu ali aa, gua pigi jilantut aa..
mau bili balang aa.. gua pigi la itu kilai pitanian munya.. sulah bili suma balang..gua mau blinti bili sos cili sama itu B5 punya kilai..
gua bilinti itu olang cakap belum bukak.. gua munya mini tanya aa pukui blapa mau bukak..itu olang cakkap aa.. lambat lagi mau buka..gua tingok aaa..aiiikk itu sainbot suda jadi TF wooo..
adoi.. nasib baik aaa..wa olang jingka masih support itu B5 di banda jingka wooo..
wa ingat B5 juai sama TF..gua mana tau ada cilita dalam duduk..
ankle D-z aa.. cilita la gua apa sula jadi..
gua hati lalam manyak sidih wooo..