Sunday, December 28, 2008

Adakah Anda Telah Mumaiyyiz?

Tadi aku goggle2 kejap cari maksud Mumaiyyiz.

Mumaiyiz bermaksud kanak-kanak yang belum baligh yang beberkemampuan untuk membuat keputusan membezakan antara yang baik dan buruk.

Dari segi umur memang anggarannya adalah 6 tahun ke atas. Itu anggaran. Tapi belum tahu lagi samaada kanak2 telah Mumaiyyiz atau belum pada umur tersebut.

Sekarang lagi teruk, umur dah tua renta pun masih ada yang sanggup sepak mak bapak. Ops, itu tak termasuk takrif mumaiyyiz sebab pelakunya dah masuk akil baligh.

****
Satu malam, dua orang budak kecik pompuan tengah baca alif ba ta depan Tok Imam Saabi. Sayup-sayup dengan suara bergetar.. "alip..ba..ta.." Sambil tu tok imam Saabi dengar dengan khusyuk sambil bengkok-bengkokkan rotan manau yang bersilang atas riba. Dua2 pun kecut semacam aku tengok.

Bila dah abis, Tok Imam Saabi suruh deorang angkat tangan kanan tinggi2 dan capai telinga kiri melalui atas kepala. "Owh, kamu berdua ni belum mumaiyyiz lagi.." kata Tok Imam Saabi.

Betul.. Hujung jari budak2 tu tak dapat cecah cuping telinga pun. Begitulah anggaran mumaiyyiz yang aku tau secara sepintas lalu tapi masih ingat sampai kini. Walaupun tak ada dalam sillibus Pendidikan Agama Islam di sekolah, di internet atau di mana2 tapi pada aku teori ni memang boleh diterima akal.

p/s - Kalau tak percaya cuba kamu buat. Mungkin tangan kanan kamu tak dapat capai cuping telinga kiri. Mana tahu? hahaha

14 comments:

yoshz said...

ciss..mumayiz rupanya aku. terpaksala aku kena semayang

Amer Yusof said...

dulu kawan aku bangsa cina masa kt terengganu selalu sound orang "dok mayik" dalam bahasa trg bermaksud "tak mumaiyiz"....hahaha.

Encik Bibir said...

kalau tangn aku boleh punggung apa plak?

hajime said...

oh!
dem...
aku belum!
isk...
tp kan...
bagaimana dgn org yg tidak sempurna tubuh badannya?
(susah tul nak carik ayat lembut)

mrblind said...

cilakak dzul..tak pasal-pasal gua dah kena ukur gua dah mumaiyiz ke tak..

hanis said...

lepas lah.... hik
bulan2 bendera merah
cess ada hati nak ukur lagi guna tangan..

Hidemichimomotani said...

tgn kanan dah pegang telinga kiri kemudian, tangan kiri capai pulak bahu kanan. Cuba tgk kat cemin nampak apa?

mesti ada yg mencuba ni...bongok btul. mana de pa per!

Dzulkarnain Mohamad said...

yoshz,
hah..dah tau mumaiyiz apa lagi..
p sembahyang cepat!

amer,
aku pun penah dengar 'dok mayik' nih..macam2 lagila bebudak cina nih.. tak cukup kati la, cukup jam la..mengucap bila terkejut pun ada.haha

en.bibir,
itu tak ada kaitan dengan mumaiyiz. itu sebab kau panjang tangan

hajime,
mustahil. cuba sekali lagi. mungkin kau tersilap.
oh, betul juga. ini tentu utk kanak2 yg sempurna saja.

mrblind,
lu jangan macam2. gua suruh lu trai sebab takut lu kata gua tipu. skang lu dah tau tangan lu sudah capai telinga. skang lu suh anak lu terai. confirm tak capai telinga. gua cakap betul ni gua tak tipu.

hanis,
lepas kan?..tak apa nak try sbb aku tanak nanti kata aku tipu lak. lenkali cuba kau suh budak kecik yg kau rasa blum mumaiyiz.

hidemichimomotani,
cih..nyaris aku nak try tadi. hampeh. rupanya takde ape2. ingat boleh tengok hantu ikut cermin..

denanz said...

ada juga kaum yg belum mumayyiz walaupun boleh capai cuping telinga.

Don Balon said...

Mmm..first time koi dengor..
Dulu deme kabor zaman tokgajoh dulu sebab ramei takde surat beranok maner2 budok nok masuk sekoloh kena ukur tangan gini la..
sapa tangan kanan linteh kepala boleh sentuh telinga kiri boleh masuk sekoloh.. :)

Dzulkarnain Mohamad said...

denanz,
kaum apa tu bro? nak jugak tau..


don,
oh ye ke?..tu nak ukur cukup umur la tu..style org lama..

az said...

ada 1 citer pasey bdk2 nie..
mak ayah dia ajor kalu nk kencing kabo la nk nyanyi...(bahasa lembut depan tetamu...hehehe) jd citer cuti sekoloh deme anto ke kg. duduk dgn tok...dh mlm2 dia kabor ke tok dia nk nyanyi...tok pun kabo 'nk nyanyi ke bendenya mlm2 ni'..bdk tu nk nyanyi juge...tok kata 'ok lah..nyanyi kat telinga tok..tp slow2 jer'...bdk tu pun nyanyi la kt telinga tok dia....peh..parah..berair telinga tok....moral ..jgn ajor ank2 yg tak mumayiz ni benda yg bukan2...

Dzulkarnain Mohamad said...

az,
hahaha..penah jugak dengar crita nih dulu2..

Anonymous said...

complete. How can you make it last? Get some petroleum jelly and [url=http://www.theaudiopeople.net/nfl.html]Nike NFL jerseys[/url] 21. Over 21, a hand goes bust. Cards 2 to 10 as worth their number, [url=http://www.theaudiopeople.net/nfl.html]http://www.theaudiopeople.net/nfl.html[/url] stamina, flexibility and energy. Most such graphs show a steady [url=http://www.theaudiopeople.net/nfl.html]http://www.theaudiopeople.net/nfl.html[/url] game in its own right. The mental exercises built into the game
pirate costumes. He is a pirate and skillful navigator. He [url=http://www.theaudiopeople.net/nfl.html]NFL jerseys outlet[/url] fortune. An earthquake razed Port Royal in 1692 and the legend [url=http://www.theaudiopeople.net/michaelkors.html]http://www.theaudiopeople.net/michaelkors.html[/url] lantern carving contests on Halloween. The tradition of the [url=http://www.theaudiopeople.net/michaelkors.html]michael kors outlet stores[/url] 340B managed care partnership in 2006, he has overseen the
brand with its designs and styles made jeans a luxury outfit. [url=http://www.theaudiopeople.net/beatsbydre.html]cheap beats by dre[/url] tight-fitting jumpsuit and his enthusiasm for exercise and [url=http://www.theaudiopeople.net/michaelkors.html]http://www.theaudiopeople.net/michaelkors.html[/url] Jack name firmly etched in the history of buccaneering. A [url=http://www.theaudiopeople.net/michaelkors.html]michael kors bags[/url] TV box this is because by using the system the installers can