Wednesday, December 2, 2009

Terserempak Langsuir Sungai..

Mata kail Jenal kena sentak lagi. Masuk ni dah dekat 20 ekor udang galah berjaya dinaikkan sejak awal pagi tadi. Kawasan baru. Sebelah muka air masuk intake canal. Memang lubuk udang galah. Yang penting belum ada orang tahu lubuk baru ini kecuali dua tiga orang bebudak jaga site projek berhampiran. Projek apa ntah Jenal pun tak ambil pusing.

Mael pun sama. Hampir sama banyak hasil tangkapan dengan Jenal. Macam berlawan pula 2 orang rakan baik itu.

Tak lama datang seorang budak jaga site. Entah sapa nama Jenal dan Mael tak kenal..

"Banyok dapat..?" tanya budak jaga site. Jenal dongak. Sah budak Pahang..bisik Jenal dalam hati sebab ada leweh Pahang dihujung soalan budak jaga site.

Jenal bukan tak pernah pergi Pahang. Kemaman dengan Kuantan kurang dari sejam kalau pandu tak ikut had laju dibenarkan.

"Banyok juga," balas Jenal. "Baru 2 jam duk ssini dah dapat 20 ekor.." sambung dia lagi.

"Huh kalo mcm ni aku pun nak mancing gak ar." kata budak Pahang."Malam2 boleh juga lepak sini. Malam aku x kerja.."

Jenal dan Mael pandang memandang.

"Mung jaga skek boh kalo nok mancing ssini. Baru malam kemarin, aku dengan Mael nih memancing dekat2 sini. Nun kat hilir sungai ni skit. kite napok bende.." balas Jenal.

Mael pandang Jenal..sekejap dia pandang budak Pahang sambil mengangguk2.

"Mung kkabo ke saing mung jangan buat maing kawasang nih.. ade langsuir.. malam kemarin dia nih napok.. tapi aku tok napok..pelik.."kata Jenal.

"Memang aku ade napok langsuir besar rambut panjang mate meroh tengoh merayap atas dahan pokok kat tebing sungai. Aku start enjin bot terus pecut balik rumoh. Mung jangang memaing kawasang nih..banyok dah yg kena.." ada getar di hujung kata Mael.

Budak Pahang telan air liur. Fakta seram tahap Mastika lama itu menyebabkan hajat untuk memancing udang galah terbengkalai sudah.





kemungkinan 1 : Malam itu langsuir liar sedang mencari2 mangsa baru..

kemungkinan 2 : Malam itu.. di muka air masuk intake canal, Jenal dan Mael berpesta udang lagi..

11 comments:

dzul said...

aku rasa la kan..ini hantu betul punya hantu..

Redz da Tsar said...

Budak pahang tue yang hantunye. Saje je taknak sergah awal2.. Huhu

LKTP1436 said...

Kah...kah..kah pandai Jenal dan Mae nipu budok Pahang tu yek.....
Jangan-jangan budak Pahang tu awok dzul...ha..ha..

dzul tak balik ke cuti raya haji baru-baru ni......
tak tengok ke meriahnya kenduri di kaw pekan sari gelanggi 1.

Salam dari pak cik Aziz.

l.i.f.e said...

hehehe...kena tipu dgn jenal eh? :))

Fadh said...

mail ngan jenal tue laa langsuir nyer...! kabor laa nak ngail berdua jer.

alif-mikail said...

puh kanan
puh kiri
berkat doa intan sari

puh depan belakang kiri kanan
ikut dan .. yang mana dan

jumpa di tv9 pukul 8.35mlm

~ iklan : Nenek kebaya

dzul said...

redz,
hehe, muka mcm x menipu..sesak je memasing..

cik aziz,
hehe..mmg pun..kat sini kalau musim udang galah ramai yg turun memancing..tp yang pelik skit udang galah dia x sama mcm udang galah sungai pahang..saiz kecik n penyepit pn kecik..spesis lain kut.

x dan pegi, koi balik petang ahad..

life,
rasa2 nya mcm tu la..

fadh,
mmg mcm langsuir perangai..buat muka serius pulak tu..cih

alip,
ayak..terlepas pulak nk nuntun..

Don Balon said...

Kene aok dz..kuikui

dzul said...

don,
tu ler..rasa macam terkene tapi buat2 percaya sbb nak jaga ati..

Tengkolok Hitam said...

mancing malam-malam byk dugaannye wee...apa nak di takutkan ...yang pegi mancing tu pun antu...antu pancing...hehe

dzul said...

din,
haha..hantu pancing ni ramai gak din..budak sebelah umah aku pn hantu pancing gak..ada sekali dekat nak senja baru balik..haha