Friday, June 13, 2008

bahasa loghat pahang

Aku orang pahang, pernah keje kat pahang walaupun skang dah hidup berkelana. Pada aku sebenarnya orang pahang sendiri ada yang tak tau loghat daerah-daerah di pahang. Tak macam negeri-negeri lain kot. Ada loghat untuk negeri memasing. Pahang ni pelik skit, loghat daerah pun dah lain. Kekadang loghat antara kampung dalam daerah yg sama pun lain juga.

Aku pun tak berapa fasih bahasa loghat pahang sebab mcm-mcm dan pelik-pelik bunyinya.
Kekadang takde tafsiran yang tertentu tapi definisi hanya tercapai dalam satu ayat yang lengkap..haha..

Mari kita tengok misteri disebalik bahasa loghat pahang yang maksudnya sukar dijelaskan tapi boleh dibuat ayat. Bagi contoh nih je dulu:

1) Mepe / memepe (sebutan : meipei)- Ketika jalan baru jerantut - simpang jengka belum dibuat, Imi terpaksa melalui jalan lama yang penuh selekoh untuk balik ke jengka. Sebagai seorang mat rempit berjaya beliau terpaksa memepe untuk membuat lap lutut di atas jalan bertar itu.
*maksud umum ; seolah-olah menyipi/sipi-sipi sehingga hampir bersentuh dengan sesuatu..dalam ayat di atas, imi rempit telah menyipikan dirinya dengan jalan bertar.

2) Ketoyong / Berketoyong - Pak Mahat hilang punca mencari kemana kunci motornya diletakkan.Tambahan pula azan jumaat dah 10 minit berlalu. "Apa yang awak buat sampai berketoyong kat tengah rumah tu?" tegur isterinya yang baru keluar dari bilik mandi.
*maksud umum ; kelakuan yg menunjukkan aksi kelam-kabut, kusut

3) Pungkor / Memungkor- "Apa la yang dibuat Ayie pungpangpungpang dah 5 jam memungkor kat restoran al-haj tu?" kata aku dlm hati..
*maksud umum ; bercakap kosong secara solo..tak dapat dipastikan betul tidak tetapi dapat menarik minat ramai sehingga ada yg ternganga mendengar walaupun dlm jangkamasa yg lama.

Perkataan-perkataan di atas cuma sepatah tapi dapat diterjemah dengan maksud yang tepat.

Cuba kita ambil contoh perkataan pungkor. Aku dalam ayat di atas menggunakan perkataan pungkor kerana dalam keadaan tersebut, aku tidak boleh mengatakan ayie menipu, jual minyak, berkempen, membuat lawak etc2. Keadaan ayie yang didefinasi oleh aku sebagai memungkor itu adalah amat tepat.



BAHASA MENUNJUKKAN BANGSA

No comments: