Tuesday, January 13, 2009

Kata Makcik,..Aku Orang Luar...

"makcik nak ke mana ni?"

tanya aku kepada seorang makcik tua yang duduk semeja dgn aku di kedai makan itu. aku mcm biasa mkn sorang2 sebelum ke site setiap pagi. makan roti canai pun kenyang jugak..nak buat apa cari mcd atau kfc..berkhasiat sgt ke sampai berkerumun nk makan? org kata kalau ramai yg berkerumun maknanya kedai tu ada memakai. aku agak kfc dgn mcd mungkin ada tanam benda kat pintu kedai.

makcik tua terpelingas2 pandang kiri kanan macam nak tunggu orang.

"makcik tunggu org kut2 ada yang nak masuk ke dalam nih..nak ke rumah sedara anak dia kahwin.."kata makcik tua.

lepas makan aku tengok makcik tua tak ada siapa yg nak ambil. aku start enjin parking dekat makcik tua.
"meh la makcik biar saya antar..
"betul ke ni awang?"
"betul la, bukan jauh sgt nak masuk ke dalam" kata aku sambil membukakan pintu kereta utk makcik tua..

makcik tua borak macam-macam dengan aku sepanjang jalan ke rumah saudara dia. dari cerita pasal anak sedaranya yg nak kawin sampai ke masalah ekonomi..

"makcik jual keropok..nk jual pun payah le ning. naikkan harga org kata mahal pulak..tengokla tahun ni nak pangkah sapa.."
"iye la makcik..kerajaan suka-suka hati naikkan harga minyak, kita la yg tersepit dgn harga barang yg turut naik.."sampuk aku..

*****
"ni..nok bayar berapa ni awang..?"
"tak payah la makcik..bukan jauh pun.."
"oh, baiknya mung awang..kalau la makcik ada anak puang(perempuan).. boleh jodoh dgn mung awang..makcik tau org luar ni baik2.."

20 comments:

razor said...

ni mesti mung cakak bahase luo nge mok cik tuh owk?

haha

Dzulkarnain Mohamad said...

razor,
payah jugak aku nak ikut2 bahasa tganu nih..nnt jd kasar pulak wei..kena slow2 beb

Fadh said...

ngape mung tok kabor ke mok cik tu'e yang mung nie suke makang ikang parang dengan sambal budu...

mrblind said...

wei..lu bawak mak cik kampung mana tuh..ntah-ntah makcik gua..

.farah. said...

huh kalo makcik tu speking dgn gua, komfem gua kene buka kamus.

DarabDua said...

lu muka urban sgt ni.
pakai baju lacoste, kasut polo.
mmg makcik tuh kabor lu org luau!
haha~

ab geldofg said...

dulu aku slalu tumpngkn org2 tua yg sdg tunggu bas...tapi skrg...dia org tk lagi brani nak tumpang.....sb malaya yg skrg ni penuh kekalutan

John Doe said...

ingatkan cerita hantu lagi..
siri tumpang-menumpang.

ha ha ha.

BudAk hijAu said...

dh sah2 makcik 2 xda anak puang...2la die ckp cm 2..klu ade..xde maknenyer...hahahahhaha...

*aku pown suspen ingt cte antu,tumpang2 makcik tua..hahahahha...

alif-mikail said...

ahhahaa...

koi syak ni bakal mak mertua ni .. hahaha

hanis said...

motip pls?
aku tak pham cite!

hanis said...

motip pls?
aku tak pham cite!

rose emely said...

hehehee...
nak tumpang gelak jerk laaa

Dzulkarnain Mohamad said...

fadh,
haha..kalau cakap pn pakai bahasa luar dpt detect jugak

mrblind,
tak tau la..muka dh ada iras2 lu dah..ni kat kedai simpang masuk kg bt 4 dpn petronas binjai

farah,
aku faham dia ckp apa tp aku tak reti speking la..nnt buruk sgt bunyinya

darabdua,
haha..gua pakai seluar camel localnye yg poket byk tu..baju tshirt snail lusuh..urban ke hape..

ab,
betul la kau ni org seni..berbahasa dgn bahasa seni..terkedu aku..betul la malaya kita dah x kalut..sbb tu makcik tu byk kali tanya aku betoi ka aku nk tolong antar..la ni ramai org tua mati kena rompak bunuh

john doe,
aku blum penah menumpangkan hantu..kau jgn..aku takut jugak sbb kerap bermalam atas jalan soran-soran..

bdak ijau,
kalau aku bagi crita antu kang kau takut lak stay opis memalam

alip,
haha..bakal mentua yg tak jadi

hanis,
kau mungkin penah dengar tentang istilah org luar yg sering diguna oleh warga terengganu n kelantan..kecek luar pn ada mereka guna..ini agak kekok bagi aku sbb rasa mcm bukan org mesia je aku haha..sbb kalau pahang tak kata orang luar..mereka kata orang johor kalau org johor..org melaka kalau org melaka..haa mcm tu aje..
benda ni pasal bahasa je xde ape2..

rasa asing la kalau digelar orang luar..mcm x mesra..stranger kot haha

rose,
kau mungkin faham..hehe

Umie said...

patut ko sambung ayat makcik tu cenggini...

"takpela makcik,kalau xde anak pompuan pun..ade adik pompuan pun bole gak supply..."

wakakakakakka

Dzulkarnain Mohamad said...

umie,
haa..ape?..tak dengar la..bzt,bzt..nak cakap apa tadi? ok..tak dengar..line x clear..

rahimin idris said...

gile ah mung. entoh2 mok saling ikling ork? ha ha

Dzulkarnain Mohamad said...

mi,
hahaha..bukan mak saling ikling..sbb dia tak nyanyi lagu suci dalam debu pung..

Don Balon said...

D-z,
Bakpe mung dok oyak ke dier..
dok semestinyer anok ppuang mokcik..
kalu ade anok2 sedare ke anok org sebeloh umoh pong takdok ha... hehe

Dzulkarnain Mohamad said...

don,
aku bab2 macam ni selalu aku lupa..aku mmg kurang bakat mengayat mcm ni..