Wednesday, October 15, 2008

ultraman zaman berzaman

petang tadi ada sorang kawan datang lepak rumah. entah macamana tengah dia sedap tengok channel sport tiba2 bomm..bang..dush dusyum..

sudahhh...mamat ni boleh pulak layan ultraman dyna kat astro ceria. nak kata kecik, umur dah 30. tu la penangan ultraman dyna.

aku dulu time kecik2 mmg minat ultraman. mula-mula arwah ayah aku beli tv hitam putih otak dah tak ingat lain. mmg ingat ultraman. masa tu dia tayang petang. dalam pukul 5 lebih jugak tak silap aku.

hero yang jadi ultraman nama dia ayata. bila kapal terbang dia jatuh sebab kena api resaksa. mmg dia dah tak pakai jek2 dah, dia lompat dan terus angkat tangan tinggi2 sambil pegang satu benda macam pen ke apa. lepas tu memang tak sempat sampai kat tanah, dia dah bertukar jadi ultraman.

ultraman ni muncul sbb nak membantu kumpulan MAT yang menentang resaksa. masa dia muncul mmg semua orang tepuk tangan. kat tengah2 gaduh mmg dia lunyai kena belasah. tapi macamana teruk kena belasah, bila lampu kat dada dah lip lap lip lap lain macam terus dia jadi kuat.

masa tu kalau dah limit mmg dia kena cepat-cepat balik ke matahari sbb nak recharge bateri. masa yg sikit tu aje kalau nak fire pun. kalau tak, memang dia kena balik gak ke matahari dan mengakibatkan resaksa boleh mengganas semula. tapi mmg tak pernah pun aku tengok ultraman gagal bila lampu dah lip lap macam tu. mmg terbelah dua la resaksa kena jurus penamat dia..


kekadang aku ada jugak terpikir,

1. kalau dah seminggu seekor resaksa, mmg tak sampai setahun habis jahanam negara jepun.

2. jkr jepun mmg tak ada kerja lain, tiap-tiap hari kena buat inden, keluarkan tender projek.

3.cemana kalau ultraman merajuk dah taknak turun dari matahari?

4. kalau nampak bangkai biawak tepi jalan dah kelam kabut tutup tingkap kereta. macamana kalau tepi jalan ada bangkai resaksa. lepas tu minggu depan ada lagi sekor.

5. apesal resaksa je hodoh. lepas tu mesti kena belasah. tengok, dari kecik kita diterapkan kehodohan adalah kejahatan dan mengundang benci kepada yg melihat.

6. kenapa perlu seminggu seekor resakse. tak boleh ke clash..5,6 ekor ke seminggu.

7. apesal tiap2 minggu mesti resaksa spesies lain2..
8. agaknya entah berapa banyak anak resaksa yg jadi yatim piatu. entah2 ada yg mati sebab sakit rindu kat mak bapak dia. ada ultraman nak ambik peduli?..






30 comments:

Don Balon said...

D-z,
Hayata la nama dia..
lagi soalan yang perlu ditanya..

9) Dah ultraman tau karate dengan penyepak dia raksaksa tak jadi apa, apsal tak terus fire je?

10) sama jugak dengan team MAT atau TAC atau apa saja la nama deme dalam siri2 baru ni, dah tau raksaksa tak lut tembok pasey gatey2 menembok? tunggu je la ultraman lawan..

NanA bEST! said...

hehehe..
ak ske tgk sailormoon je dlu
pastu brangan jd sailor jupiter..:P

poyotito's said...

HA HA HA!
rajin aok kaji benda gini dzul weh..
ultraman tu mengada-ngada last2 baru nak datang tolong.
dah la pesen baru lawan kejap dah nyala2..
lain kali charge la penuh2 siap2 ultraman woi..
kalu tak pun bawak la bateri spare.
HA HA!

hanis said...

erm...

mrblind said...

aku pon sama..dulu aku suka tgk otromen..skrg anak pulak..dah x leh buat ape dah..otromen punye pengaruh mmg kuat..

btw: jom exchange link..

akumasihdisini said...

baru2 nie anak aku tengok citer duyung...babak awie yang menyebut "ayata ayata become ultraman"...lepas tue dia asyik "ayahtan ayahtan become ultraman"...aku ingatkan abang tan aku ada datang umah...aku tanya bini aku...dari penjelasan bini aku baru aku teringat yang masa kecik2 dulu...perangai dan aksi aku sebijik macam anak aku sekarang nie...tapi masa kite dlu...ultraman ada satu jer...tapi sekrang nie dah banyak pulak ultraman...tak puas hati betul aku...macam2 nama plak tue...bagi aku ultraman ayata tue laa tetap jadi idola aku...sebab tue aku klau tak tertekan dan terdesak memang tak bleh wat kejer punye...last2 minit bila lampu merah dah lip lap...terus siap kejer yang aku wat...pengaruh ultraman laa nie...

alif-mikail said...

weh! dzul.. ape ni.. malu la koi.. aok cite koi datang nengok ultraman.. hissssssshh!..

apsal tak tanya je ASTRO yang tayang cite tu.. kalau ASTRO tak tayang confirm bebudak tak tahu.. maka selamatlah diri anak2 anda dan anda sekeluarga.. tak gitu..

err.. jom layan los and faun!

DarabDua said...

peh! rajin sunggoh lu buat post motem crita otromen nih. tp btul lah tuh. otromen nih mmg semangat dia bawak ke tua.
gua skali skala pekena jugak kt astro ceria tuh.
haha~

Ojie said...

zaman2 kecik ada gak aku layan tp bia aku dh start rasa citer tuh merapu dan menipu, aku x layan lg dah..heheh

Ritah Yahaya said...
This comment has been removed by the author.
Ritah Yahaya said...

Sdr. Zul,

Saya suka tengok kepala Ultraman terhoyong hayang atau Ultraman jadi bengong sebab kena karate dengan raksasa.

denanz said...

ultraman ... hmmm ... dah ada kat tv, tapi anak jantan koi tetap gak nak beli dvd kat pasar malam.

padelkopak said...

beb gua pon mase kecik2 dulu pon gile ultramen gak!!

mana boley miss....
lg satu satria baja hitam!!

Kema said...

space cop gaban jugak best!

dia ada naga. otromen tak dek punnn...

Dzulkarnain Mohamad said...

don,
haah..hayata..tp aku suka panggil ayata..ayata become ultraman..

entah..last2 kena guna fir jugak..

iye..buat membazir peluru..dah kene tender beli peluru lagi..duit rakyat tu..atromen dia tak claim dgn kerajaan..

nana best,
haha..sailor moon ramai budak pompuan minat..aku ada gk tertengok dulu2..tp aku suka watak lelaki mantel hitam pegang bunga ros tu..

poyotito,
hahaha..entahnye..takpun bawak la charger sekali..

aku rasa dia tertinggal charger kat matahari..

hanis,
misti nak cakap aku budak2 nih..wei aku dh x tengok la atromen..x masuk otak dah..

mrblind,
iyela..satu2nya cerita jepun yg bertahan..evergreen..

aku dh tak tau apa pasal atromen skang..hmmh..

akumasihdisini,
haah..aku pn mcm tu..lg tak liplaplip lap..payah nak jalan..dah nyala br kerja yg seminggu boleh siap sehari..

ayata je yg aku ingat. masa tu jalan cerita dia sedap..yg dekat2 last tu pn sedap..x silap aku atromen ayata mati lwn dgn 2 resakse..tengok, betapa obses nye aku pd ayata..

alif,
hahaha..sori..kau ke tu?
atromen mmg berhantu..skang ni pn byk sgt crita katun..aku kekadang sbb melayan anak buah aje..

ntah, atromen apa skang aku pn tak tau

aku nak tengok los n faun tu..dh kuar ke?

darab2,
haha..boleh lg kau layan? aku dah x boleh..betul..

ojie,
hahaha..maknanya kau penah la rasa cerita tu benar2 terjadi kat jepun..mesti kau takut masa tu..hahaha

pn. ritah,
hahaha..mmg betul..amat kelakar masa tu..hari tu saya ada tertengok atromen tanam balik pokok yang tercabut sbb dia langgar..green peace sungguh..hahaha

bro denanz,
hah sudah..agaknya menurun dari bapak dia kot..hahaha

padelkopak,
satria baja hitam tu costum dia lg cun, siap moto2 lg..aku pn suka..lg satu gaban

kema,
hahaha..gaban tak leh jadi besar..tepaksa la panggil naga dia..

'bawa gaban ke ruang angkasa syaitan..'

tp aku x tahan dia boleh berubah dlm masa 0.05 saat tu..hahaha

Daus said...

peh..lu dulu gua tgk menerapkan cerita hantu dalam entri lu..sekarang apa cerita ultraman pun lu kaji..tapi ultraman dulu2 mmg best wei..

Redzwan Abdullah said...

Walau cerita kali ini tak saspen sgt, tapi mmg idea power...
Haha...
Aku minat doremon jer...

Umie said...

Dzul, kalau ko terer la kan...ko tau sape yg jadi suara latar ultraman selama bertahun2 nie???

aku tau ko mesti xtau kan...hahahaha

Dzulkarnain Mohamad said...

daus,
cerita2 antu mmg aku carik jugak..elemen seram futuristik atromen ni kalau ko nak tau..

redz,
hehe..aku pn suka doraemon..atromen zaman ayata aku suka la skang mana boleh tengok..bagi la kat anak sedara aku pulak.

umie,
hahaha..wei atromen bercakap ke? hahaha..saje je kau nih..

Rynn Cowbra said...

apsal kene tunggu lip lap lip lap?nape x fire sampai mati terus?

apekah rasaksa x pupus?
tetiap minggu kene bunuh.
ultraman lak ade bagai2.
utlraman dyna,ultraman gaia,ultraman apentah agik.

Dzulkarnain Mohamad said...

hahaha, macam tu la dua2 bangsa tu asyik bertelagah sejak berpuluh thn dulu..kalau nak kira dah beribu resaksa mati.atromen x mati pulak..ini menyebabkan ekosistem terganggu.

ijad said...

dulu ada yajuk majuk

kasihlatifah78 said...

masa kecik2 dulu layan la cite otromen... la ni rasa cam merapu jer... kalo tk de jer tgk jer le..

akumasihdisini said...

betul tue dzul...aku ingat lagi masa ultraman ayata mati...mak ayah dan adik beradik dia datang jemput bawak balik ke planet diorang...sedih beb mase ultraman diangkat beramai2 oleh ultraman yang macam2 ruper...ada yang bertanduk laa tapikan dzu aku paling suke bila babak ultraman ayata dah nak kalah...tetiba datang ultraman lain datang tolong dia...fuh punya laa teruja masa tue...gie sekolah jadi tajuk utama ngan rodong2...siap ngan aksi 'memfire' ala2 ultraman lagi...eh aku nie klau citer bab utraman mula naik 'sheikh'...ko laa dzul yang gie buat citer pasal ultraman dah aku jadi teruja...

Dzulkarnain Mohamad said...

ijad,
betul la ijad..kau buat cerita yajuj majuj pulak..

bebaru ni dah byk kali try masuk blog kau tapi tersekat. bila masuk je dia blok lepas tu abis terpadam sekali dgn internet explorer skali..aku nak baca zulkarnain tu..haih..

kasihlatifah,
betul la skang merapu kot..dah tak sedap kot..dulu ada jugak jalan cerita..saspen..entahla..mgkin masa tu kecik jd ingat dh sedap sangat hahaha

akumasihdisini,
hahaha..mmg jadi topik borak la..aku dulu abih je tengok atromen sempat lg main lawan2 ala2 atromen kat tanah dgn anak jiran..fire jangan cakap la mmg pangkah tangan mulut buat bunyi fireee kuat-kuat..hahaha

iye la abis semua turun tolong atromen..masa tu baru la tau rupanya atromen ada mcm2..ada yg lg macho dr atromen ayata..

tp buruk2 atromen ayata, walaupn x macho n costum kurang menarik dia tetap dihati kanak2 masa tu..berusahalah atromen ayata..

yoshz said...

Dah tau MAT tu mesti gagal membanteras raksasa, kenap tak bubar je? Tiap2 minggu katebang rosak, kereta terbalik. Tak ke membazir duit rakyat?

l.i.f.e said...

ahh masa itu ultraman tidak ada nama kan. just ultraman je. ultraman nya mak bapak tinggalkan dia kat matahari eh? dah lupa la

soalan lain - apesal resaksa nya bunyi sama je.

lagi sekali komen yoshz mmg haremmmmm :))

Dzulkarnain Mohamad said...

yoshz,
hahaha, mmg dh patut bubarkan. kerajaan patut buat rundingterus je dgn atromen..alaa atromen bukannya nak claim dgn kerajaan pn. dia tak reti nak salahguna kuasa..baik budak atromen nih..

life,
aah..takde nama cam skang atromen 3 la dyna la, atroseven la..nama dia ultraman. watak org br nama hayata/ayata..

hahaha..komen yoshz?..takleh wat apa dah..kena terima jugak tu..haha

biskutrajin said...

hahah...kalo adik2 aku k tgk dyna, aku pon tepakse la tgk skali...spai aku hafal dh melodi lagu dyna neh...

betoi eh..sian resakse yatim piatu

Dzulkarnain Mohamad said...

biskutrajin,
haha..kau boleh layan lg ek..sama la..aku kekadang melayan anak sedara aku yg kecik2 tu je..

budak2 kalau kita layan dia mmg suka..biarla mereka bahagia ..hehe