Tuesday, February 17, 2009

Budak Kelantan (part 1)

ki, budak kelantan. dalam ramai-ramai kawan dia yang satu geng kelantan tu, ki lah yang nampak gedebe sekali. gedebe sungguh gayanya..rambut panjang..muka ganas..tak pernah pun aku tengok dia pakai slack..jeans jadi pilihan dia. cuma badannya kecil dan rendah dari aku..

sejak matrik aku perhatikan ki, dia tak pernah berenggang dengan geng kelantannya yang 7,8 orang tu sampai la masuk fakulti..pun dia tak berenggang juga. aku memang tak tegur dia. cuma jeling-jeling saja sebab dia macam sangat kuat sikap kenegeriannya..

cuma satu yang beza dia, aku dan geng kelantannya...ki terer english..kelas english ada 5 peringkat..jadi dia kelas yg ke satu la..yang ramai budak2 cina dan sedikit budak melayu yg bermuka suci. dia macam seorang yg tersesat..mcm the ugly duckling pun ada..

masa belajar aku sekuliah ngan dia. tahun satu...tahun dua..tahun dua baru aku betul2 kenal dia..itu pun sebab kami terpaksa repeat paper yang paling mudah..paper alam sekitar..masa tu pointer aku boleh pegi lagi manakala pointer ki dah paras hidung..

grup yang kena repeat paper cuma 4 orang..entah macamana aku boleh ngam dengan ki..pegi kelas sama..balik pun sama..walaupun aku tak se rock dia..tak pakai jean ketat dan tak rambut panjang..

cuma satu persamaan..suka dengar mael xpdc.."semangat yang hilang...kita cari pulang.."kata ki bila habis kelas repeat paper alam sekitar.

masa tu memang zaman xpdc dan almarhum js kevin..album dia keluar jenis tak payah promosi..tak lama lepas release mmg jualan melonjak lebih 100,000 unit..syahdu bila ingat2 balik lagu lagu xpdc..

satu hari..lepas balik kelas repeat paper..aku dan ki pergi minum..borak-borak..walaupun aku pakai bahasa pahang dan ki biasanya guna kelantan mudah..cerita pasal awek kamsis yang sombong2..maklumlah budak engine mcm kami memang serabai2..sapa yang nak..

duduk satu meja..tiba2 geng ki datang..5,6 orang juga..singgah berborak ngan ki. payah juga nak paham..nak menyelit lagi payah..masa tu aku hanya pikir satu..orang kelantan kalau jumpa puak memang boleh tinggalkan kita walaupun kita keluar dengan dia (orang kata laa)..aku tak kisah kalau ki nak belah ikut kawan2 kelantan dia pun..lagipun dia bukannya awek aku..

lama juga dorang borak..lepas tu geng dia ajak ki meronda..tapi ki tolak..dia tak mau..kawan2 dia macam pelik dengan perangai ki..biasanya dia laju aja..tapi bila dengan aku dia macam ada benda yang nak dicerita dan nak dikongsi..hari tu ki ikut aku berjalan kaki balik kamsis...

ada lagi yang aku nak cerita...tunggu la dulu..rasa macam nak sambung panjang pulak ok..?

meh la layan......

8 comments:

rose emely said...

uiks...1st komentar.
en dzul!!! boleh tak jgn menyekat nafsu membaca org di saat-saat suspen???? sila sambung dgn pantas nyerrrrrrrr...

yoshz said...

mesti ki pakai adidas samba kann?

Kurt Kuden said...

haayyoo bang.. bsambung ke... haihhh..

Sara said...

to be cont lerr pulok....
apa pun... xpdc dgn semangat yg ilang tu laa yg paling kacip skali...

Fadh Rahman said...

3 tahun aku di kelantan...memang benar apa yang aok tulis tapi tak semua budak kelantan begitu...sambung weh jangan tak sambung he he he

Rahimin Idris said...

mungkin ki ni jenis hulu sangat. atau tak biasa campur orang luar. sebab ada budak kelantan yang bagus bab berkawan ni. semangat setiakawan diorang tinggi. yang jenis tak campur orang luar tu pun ada jugak. biasa yg cam tu aku tak join langsung la...

Don Balon said...

Koi no komen..
org umoh koi org Catalán..

tapi koi komen jugek..
ada ramei yanc memanc gitu..
tapi tahun 98 bila koi mulakan hidup baru di fakulti sains komputer dan teknologi maklumat di UM, dgn puok ni la koi berkawan.. sampei org ingat koi org kelantan.. lantas koi fine tuning loghat kelantan koi sampei bakal istri koi ingat koi org kelantan..
tapi puok2 koi ni bagus.. join semua org.. kongsi nota..stadi sekali.. team koi ada pie dari penang, ada saravanabavan dari selangor, ada prem singh dari KL.. ada ah chong (melayu) dari muor, ada pikar dari johor..
oleh itu, kesimpulan koi.. tok semua gitu..:)

dzul said...

rose,
ok..ok..tengok dlu..

yoshz,
dia pakai pesen kasut kain..
adidas samba la tu kan..

kuden,
jap..jap..ambik angin dlu

sara,
haah..hijau bumi tuhan pn best..ah, apa lagi nak dikata..byk gak..

fadh,
tunggu nak sambung..

rahimin,
haah..tapi tunggu aku nk sambung dlu..

don,
aku pn sama..member serumah 8 org..2 budak kelantan..xdehal nye..
ni versi lain skit..