Tuesday, February 3, 2009

jambu bongkok


alif-aku, via sms...

huh, aok dah balik?..

a'ah otw balik ke kemaman..

sorang jek?

tak dengan kawan..

aok jaga skit dekat jambu bongkok tu nanti..

jambu bongkok?..kat mana?

atas sikit dari marang..jaga-jaga dekat jambatan tu kang..selalu orang kena kat situ..

****
kalau bukan sebab ada benda yang nak dipesan alip mikail..memang aku x layan sangat sms sambil drive. bukannya aku takut polis pun tp susah sebenarnya bila menaip dengan sebelah tangan pegang henset sebelah tangan lagi pegang stereng..tambahan pula huruf2 pada keyboard henset dah banyak yg kabur dan hilang..

****
aku - alif , via sms..

aku memang dah sampai jambu bongkok..

ada nampak apa-apa x?

tak ada pun..

waktu maghrib memang dia tak ada. dia pegi masjid..hahaha

cilakak alifmikail..cakap tak pernah serius. suka main2 saja..sepanjang jalan aku usha jambu bongkok. dah jumpa kena bobok pulak..
* bobok = tipu hidup2

****

siapa msg? tanya khalis yang meneman aku ke kuala terengganu hari tu.

alif..alif mikail..

siapa..?

budak2 blog.. dia bagi tau pasal penunggu jambu bongkok..

dia cakap pasal jambu bongkok..? (muka terkejut)

a'ah..dia kata tempat ni berpenunggu..mana pokoknya..? mana tempat yang kerap sangat orang kena tu..?

hish..tak yah cerita la senja-senja macam ni..

tak apa kalau taknak cerita pun..kau tunjukkan aku tempatnya sudah..pokok jambu bongkok tu kat mana..? tunjuk la..

aku bukan tak mau tunjuk..tapi tak boleh..memang tak boleh..

takkan tunjuk pun tak boleh..?

tak..tak boleh..

aik..tunjuk pun tak boleh..tunjuk la..bukan ada apa-apa pun. kalau percaya sangat boleh khurafat..

tak boleh..aku tak akan tunjuk..

kenapa khalis tak mau tunjuk pokok tu walau pun aku dah kata khurafat kalau percaya sangat..? *
*
*
*
bersambung pulakk...

*****
ok..ok tak jadi sambung..

pagi esoknya..

"aku bukan tak mau tunjuk pokok tu semalam..tapi memang tak boleh.."kata khalis sambil hirup teh tarik..

"dulu biras aku pernah kena kat situ. dia pun tanya kat mana pokok tu pada aku. aku pun tunjuk la..masa tu pun dah senja. tapi bila balik rumah badan dia menggeletar. dia kena demam seminggu.."

"ah..tak ada kaitan pun dengan pokok tu..?" aku sengaja cucuk jarum..harap2 dapat lebih info..

"entah lah dzul..dia cakap memang dia ada nampak kelibat sebalik pokok tu..terus dia demam..anak dia pun ikut demam dan kata nampak 'benda'.."

"sebab tu aku tak mau tunjuk pokok tu..orang rumah aku pulak tengah sarat..hujung bulan dua ni due.."

patut la..hmm

****
google earth kg. jambu bongkok >di sini<
adakah >pokok jambu< ini yang dimaksudkan oleh khalis?

17 comments:

razor said...

jambu bongkok mmg ada banyak hutan2 dan pokok2 besar yang kalau malam agak menyeramkan.....

shyhhh...

biasa ada orang bawah pokok tuu...pakai tudung...

Dzulkarnain Mohamad said...

razor,
iye la razor..mung org gganu lg banyak tahu..aku takut dia ikut aku..kang dia makang aku..mapuh kerah..

ada budok pengsang kat situ dulu sbb jumpa hantu..brrr..(balas komeng sambil terketar-ketar jari tangang)..

razor said...

cis...

main2 e?

nasib aku xleh derhaka dengan en dzul. aku ok bawak dzul gi kg pagi.


lalalala

*pernah dgr citer perempuan dukung batu nisan duduk bawah pokok besar?
hihihiHIHIHIHI

Dzulkarnain Mohamad said...

razor,
kg pagi..? ah takleh janji wei..taman negara bukan best pun..

ah, dukung batu nisan..? itu pun kau nak takut..

dia tengah jual batu nisan la..ala..macam orang meniaga petai tepi jalan la..jgn pikir bukan2 nnt ngigau..kau kuat ngigau kan..?

John Doe said...

dzul,
lu memang puaka.
macam zainal arifin ismail.

razor said...

kalau ko jumpa mender tu..

tak lama lagi lu join mrblind dengan alep. dua2 x berani bangun kecing malam...


hihihiHIHIhihih..

*jadah ape nak niaga batu nisan sampai dukung2. kalau ye pun, takyah la senyum2 mcm hantu...huhuuu

Dzulkarnain Mohamad said...

john doe,
zainal ariffin tu jenis hati kering..tu kawan dia sorang lagi yg selalu ikut bomoh tangkap hantu pun sama..
ah,syoknya kerja mcm mereka kan..

Dzulkarnain Mohamad said...

razor,
cilakak..dia boleh pulak tersenyum-senyum kat orang lalu lalang ke..
berapa seram daaa..cukup..tolong jangan cerita..rasa nak tekup kepala dgn bantal dah seramnya..

rose emely said...

bro dzul,
letak lew satu gambor mak lampir ke ponti ke toyol kew... kasi support elemen suspen dlm story2 seram. baru bertambah feel nak baca. hehehehe

mrblind said...

lu tukar la nama blog ni jadi puaka dzul rapik..banyak sangat cerita hantu..hahhaha..

alif-mikail said...

razor
aok jangan.. hahahahaha

dzul
ahahha.. abis semua sms koi masuk.. alalalalala..

bongkar la misterinya.. kan kan kan

rahimin idris said...

kalau buat colek sedap tu.

hajime said...

eh!
ini butul ka tipu ka?
kompius2...

Dzulkarnain Mohamad said...

rose emely,
betul jugak idea tu..nnti aku akan usahakan..

mrblind,
oh..boleh juga..kau pn dah tukar macam ada tambah 'is' je kat situ..nak betulkan grammar ke..?

alif,
aku masukkan semua sms tu..x apa kan..sebab ia benar2 berlaku..

rahimin,
spesies jambu laut neh..aku tak penah jumpa lagi..nnt aku tanya budak gganu kalau2 buah dia boleh mkn..

hajime,
itu yg merisaukan aku..mungkin ramai ingat aku reka2 cerita..tp ini mmg benar2 berlaku..buat apa aku nk reka..
lg baik aku x n3 daripada reka cerita..feel tak ada kalau tipu orang..

cerita ni mmg betul..khalis budak terengganu dan dari kecik jalan tu tempat permainan dia..dia banyak tahu..

aku pn tak sangka sampai dia takut nak tunjukkan pokok tu..mmg pelik bin ajaib..lain la kalau aku suh tunjuk hantu..

cerita aku nampak mcm kebetulan kan..?
1) kebetulan khalis ada pengalaman sama
2)kebetulan khalis ikut aku
3)kebetulan senja..
4)kebetulan alipmikail sms..
tapi itulah kebenarannya kau boleh tanya yg terlibat..

aKu..DiA...kAmU said...

Apa2 pun memang angker ar...

Kat ipoh pun aku ada dgr satu citer. Klu dari kl nak ke utara lalu plus highway memang akan lalu..

Citer volkswagen kuning anak raja..yg slalu muncul kat terowong..

Sama cuak gak citer!! Tapi aku x der bakat tulis citer antu..nanti jadi citer lawak...kui..kui..kui..

BudAk hijAu said...

sempat lagi die g masjid!!hahahaha..

Dzulkarnain Mohamad said...

aku dia kamu,
tulis je laju-laju..

bdak hijau,
kena bobok mcm ni boleh hangat hati kan..