Monday, July 28, 2008

hantu senjakala II - anak tok umi

Yana dengan Mirah memang dari kecik dah berkawan. Umur masing-masing pun hampir sebaya, cuma Mirah tua setahun daripada Yana. Sebab tu Yana dan Mirah ngam. Perangai dua-dua aku tengok ada juga berbeza. Yana tak kuat main berlasak manakala Mirah pula lebih lasak. Selalu sangat kat area rumah kami jadi tempat berlumba diorang berdua. Selalunya Yana lah yang kalah. Budak-budak punya game aku pun tak reti nak campur.

Aku melihat perkembangan kedua-dua mereka sejak mereka kecil. Maklumlah, Yana anak saudara aku manakala Mirah pula anak Tok Umi.

**********

Masa tu Yana dan Mirah baru menginjak ke darjah 1 dan 2. Macam biasa kalau dah petang bukan ada kerja lain. Berlari sana berlari sini.

Aku pulak tengah syok-syok layan tv. Penat balik kerja dari pejabat di Jerantut belum habis lagi. Memang ada jugak hajat aku nak ke belakang rumah. Kurang-kurang boleh jugak beri makan ikan dan menebas rumput yang semakin meninggi. Tapi aku batalkan saja. Takpe la, biarla mak aje yang beri makan ikan-ikan lampam yang dah semakin membesar tu.

Petang yang remang-remang tu sebenarnya dah nak menghala ke senja. Tapi belum masuk senja lagi. Waktu macam ni sesuai untuk aktiviti beriadah sebab cuaca teduh.

Entah macam mana tiba-tiba aku dengar Yana menjerit dari luar rumah. Dari kawasan dia bermain dengan Mirah. Yana menjerit kuat sangat macam orang kena rasuk.

"Mirahhh!!!...Mirahhhh!!!! kenapa buat macam ni! "Tempik Yana.

Aku yang tengah syok layan tv terpana sekejap. "Ah..apa benda pulak Yana terjerit-jerit macam orang kena sampuk.."fikirku. " Yana dan Mirah gaduh lagi ke?.." memang mula-mula aku malas nak layan. Budak-budak kalau gaduh kejap je lepas tu baik la. Aku buat tak tahu.

"Mirahh!!!..Mirahhh!!!.." Yana menjerit lagi. "Ish, apesal pulak Yana dengan Mirah?." Aku dah tak sedap hati. Aku bangun terus gerak ke te tempat diorang bermain. Aku tengok Yana tengah cuba angkat-angkat Mirah. Aku cepat-cepat menerpa Yana. Yana terus menepi sambil menangis.

Ya Allah!!!.. Mirah tergantung... Mirah tergantung seperti keadaan orang menggantung diri. Seutas tali pengikat lembu terjerut di leher Mirah. Tali yang menjerut leher Mirah pula terikat pada alang kuda-kuda parking kereta aku.

"Mirahhhh!!!!!! " Aku menjerit.. Aku cepat-cepat menerpa Mirah yang pada waktu tu aku lihat matanya dah terbalik. Hanya mata putih yang kelihatan. Mata hitam hanya tinggal sesuku. Selebihnya tersorok dalam kelopak mata atas. Pernafasan pun dah tak keruan. Aku lihat Mirah susah payah menarik nafas. Betul-betul tergantung. Mulut Mirah dah berbuih. Aku panik.

Aku peluk badan Mirah yang kecil comel itu. Terus aku angkat ke atas sambil meleraikan ikatan tali yang menjerut kemas lehernya.

Aku tepuk-tepuk pipi Mirah..aku jerit-jerit nama dia banyak kali. Mirah susah payah tarik nafas. Akhirnya baru aku nampak dia semakin stabil.

Mirah duduk berteleku di depanku. Muka dia disembam ke lutut dengan tangan memeluk kaki. "Kenapa Mirah..kenapa main-main macam ni. Lain kali jangan buat benda-benda pelik macam ni lagi." marah ku pada Mirah. Tok Leh dan Tok Umi keluar ke beranda depan, tapi mereka perhatikan saja. Mak aku juga bergegas ke situ.

Semua orang tanya aku. To Lleh, Tok Umi, emak..aku dah tak tau nak jelaskan. Kalau aku jelaskan pun mereka mesti pelik. Hanya aku dan Yana yang melihat. Sungguh menakutkan aku. Aku pelik. Kenapa sampai Mirah sanggup buat macam tu.

Yana pula menangis tak henti-henti..

**********

Mak belek-belek tali yang menjerut leher Mirah. Tali tu sebenarnya tali untuk sidai kain. Mak leraikan dari alang dan campak ke dalam stor.

**********

Esoknya mak tanya Tok Umi pasal Mirah...Tok Umi kata Mirah tak ingat macamana dia boleh ikat tali ke leher. Dia hanya sedar bila aku tiba-tiba marah-marahkan dia.

Satu hari nanti aku mesti akan dapatkan jawapan daripada Mirah tentang hal ni....

Sebab tu mak aku pesan, hati-hati dengan hantu senjakala.

24 comments:

Don Balon said...

ya..terima kasih D-zul untuk cerita tersebut. Aku pun ponah tengok beberapo kali orang kono rasuk, berderau darah woo.. satu kali tu den keluar dari kelas Bahasa Sepanyol di Fakulti Bahaso di UM.. dalam pukul 12.55 cam tu..
Ado pulak segolongan pelajar berguling-guling di bukit naik ke kawasan parkir fakulti tu. Mulo2 den gelak..pastu berderau darah la apo laie.. pelik semacam yo.. tanyo orang dorang cakap team ni baru balik dari camping ahad sebelum tu (hari dorang dirasuk tu Isnin). Ado yang menumpang balik la tu.. brrrrr.. bak kato orang Sepanyol.. kulit den jadi macam kulit ayam... :)

Dzulkarnain Mohamad said...

don balon/mader,
hish..boleh ramai-ramai pulak berguling..ni dh spesies dirasuk secara berpasukan..
Hmh, ada benda mengikut la tu. Sebab tu kena kuat semangat.

haha..kalau org kita kata meremang bulu roma..org sepanyol kata mcm kulit ayam la pulok..haha

Don Balon said...

Hehe.. kan bila meremang bulu roma tu kulit jadi macam kulit ayam baru lepas buang bulu..sebab tu la..
Kulit den jadi macam kulit ayam = me pongo piel de gallina.. heheh baca macam bahasa melayu kecuali double-l tu sebutannya macam "yy".. jadi sebutannya "gayyina".. :)

Ojie said...

err seram la bro citer ko nih..
aku so far hanya pernah tenguk org histeria je..
kalo berdepan ngn citer ko neh, tatau la cane gubra nya aku..
sbb tuh kan org tua selalu ckp nk maghrib tu jgn main2 kt lua..
lg2 kalo senja yg kaler oren tuh..
time tuh pn rasa semacam aje..

denanz said...

orang tua-tua kata, senja adalah waktu iblis & syaitan banyak berkeliaran. sebab tu mereka marah jika kita berada di luar rumah waktu ni.

yoshz said...

Oh damn...
duk rumah pun boleh kena sakat dhn hantu senjakala?

marjerin said...

aku respek dgn kamu sebab dah boleh jadi tamar jalis nih..

rahimin idris said...

puasa dah dekat. kau tak boleh jadi tamar jalis lagi. semua hantu setan adan kena rantai. kalau nak cerita pasal buah tamar tak apa. sunat tu. tapi tak meriah pula hahaha

Rajuna said...

aku dah cakap dah
memang brader boley jadi tamar jalis la.ni pandai mengubat orang sakit ke?

Dzulkarnain Mohamad said...

don balon,
me pongo piel de gallina..
aku tengah hafal ayat nih mader,. terutama gayyina tuh..
rugi tak blajar bhsa sepanyol dr kecik.

ojie,
aku lg gabra ojie..bkn nk cakap apa..kalau la aku ke belakang masa tu. Yana pulak menggelabah..dia nak tolong gak walau tak mampu.
aku x dpt tanya mirah cemana jd gitu..smpai skrg dia lari-lari dr aku.
yana cakap..dia dah tak bagi..tapi mirah ikat jugak leher dia..lepas tu mirah terjatuh ke bawah tebing sikit dan tergantung..hish..

denanz,
betul la denanz..mmg kita ada rasa ketaklogikan dan ketahyulan pd cakap2 org dulu..Tapi dah jd depan mata aku..ish.

yoshz,
hah..tu la pasal.. baik kau jejaga sikit kt opis kau..jgn ambik ot sampai senja..hehe

marjerin,
hehe..bkn crita antu sgt nih..sekadar ingatan je..hati2 dgn permainan anak2 terutama waktu senja..

rahimin,
sekejap sangat dah nak masuk ramadan. hantu setan mmg kena rantai tapi manusia pn ada juga yg lebih setan dari setan. Jd, no hal utk menulis crita antu.

rajuna,
hahaha..wei, jampi tak pandai..

Tp aku nak cerita sikit pasal kes nih..
masa tu mmg betul aku takut. Budak tuh dh menggelepar mcm kena rasuk..kau tau aku gegar-gegarkan badan dia banyak kali. Masa tu tunggu masa je suara dia nak bertukar jadi nenek kebayan ke apa pun aku tak peduli. Aku terlupa sepatah haram nak azan ke nk baca fatihah ke.. aku jerit2 je nama dia..Aku marah dia sekali dgn aku marah kat apa benda yg dh merasuk badan dia. Lain kali buat macam tu je..yakin pada diri sendiri..syaitan mesti lari sbb kita makhluk tuhan paling hebat..(paling seksi?)

man_helang said...

bro...aku pnah gak tebaca kisah yg hampir serupa ngan kisah ko nih dlm mastika...aku ingat bende yg same yg kacau mirah tu...kata bdk dlm mastika tu kakak2 yg gantung dia tu cantik...hish...jejauh lah dr aku...tp td aku ingat ko nak betuka jd shinigami...nasib tak...kalu tak tekene lg aku...hu hu

Dzulkarnain Mohamad said...

man helang, boleh kata aku tak penah tinggal siri mastika..dah bertahun..melambak kat umah aku..kt bilik..aku pn ada baca pasal tu..tp kes mirah ni aku blum tau..nanti kalau dia dh tak trauma kt aku, aku tanyakan dia..

hahaha..man helang..kau memang memahami jiwa seorang shinigami..
aku suka giler bleach..time misi menyelamat kuchiki rukia.

Don Balon said...

Ni pulok cerite mase koi masih student di UM dulu.. Ini kisah koi dengar dari click2 koi je la.. heboh jugek mase tu dlm tahun 1999 ke 2000 ntah koi kurang pasti..
(Amaran: Dialog dibina semula untuk menggambarkan keadaan sebenar)
Ade la satu pasangan ni di Tasik UM ber"tenet" ikut bahase zaman tu.. sambil2 makan ayam KFC yang deme beli di Bangsar..
Maser tu memang dah senjakala..
Awek: Abang, apsal ayam ni rasa darah aa?
Ballack: Ehh abang punyo okeeey yo..
Awek: tak cayer cuba la yang ni..
Ballack: La...manno ado raso darah..
Awek: Ye la.. rasa daraaah.. (sambil mengambil ketulan ayam goreng yang lain).. Haa..kan orang kater rasa darah..
ballack: (Mengambil ketulan ayam di tangan gewenya) ..Ishh..mengarut yo la awak ni..okeyyy yo..
Awek: Huuuu..orang kata rasa darah rasa darah la..... (mula menangis dan sedikit meraung-raung)..
Ballack: (Mulai kaget).. Ehh..apsal pulak ni..??!!
Awek: Huwaaarghh..kan rasa darah tu..huwaargh..
Kemudian si Awek mula meraung-raung tak tentu pasal "orang kata rasa darah rasa darah la..."

Si Ballack pun mula kelam-kabut dan bergegas menyetat RXZnya kemudian segera menggendong aweknya yang tak berhenti-henti meraung "rasa darah..rasa darah"..ke arah pintu masuk UM arah Kuala Lumpur dan meminta bantuan dari Angkatan Jaga Di-raja yang berada di situ..

Kesoh seterusnya koi tak ingat la pulok.. tapi setiap kali teringat cerita tu berderrrawww woo.. burrr!
(sambil mengipaskan badan seperti kucing disimboh air)... hehe

Rajuna said...

halamak
blog aku nama ada senja..
er..mungkin tu sebab aku suka marah-marah bila menulis
hahaha

Don Balon said...
This comment has been removed by the author.
kad0k. said...

hantu senjakala? sbb tu la..org tua2 kata jgn keluar senja..tp orang2 kat kl ni..masa senja la masa nak keluar rumah..kat bandar ni tak ada hantu senjakala ka?

Dzulkarnain Mohamad said...

Don Balon,
Ish..cerita kau lagi seram.. betul jugak menda2 mcm nih.. Waktu senja mmg banyak jadi..

nanti aku copy paste dan entrikn crita kau ni ok?

Dzulkarnain Mohamad said...

rajuna,
betul la..Ada kelainan dlm tulisan kau. Aku rasa bukan kau yg menulis entri2 kau tu..itu mungkin hasil tulisan hantu senjakala yg telah merasuk badan kau..hahaha

kadok,
hantu senjakala takut duduk kat bandar kot haha..

Don Balon said...

Ya..silakan D-zul.. :)No copyright. Buat pengajaran kepada anak muda bersinta. hehe. Cerita tu koi dengor dari dari rodong2 UM je..
Yang depan mata dua kali.. satu yang di Fakluti bahasa tu.. satu lagi kena ke budok rumoh koi..kes bersinta di malam hari jugok..nantilah koi hantor ceriter ke aok..
takkan manjang seram je..
koi maleh nok berblog ni sebab jadi macam komitmen pulok.. dengan anok 4 orang range umur 2-6 tahun ni paham-pahamla.. hehe
apapun, keep on blogging mai pren!
Suker jugek koi layan blog aok, pipi dgn rahimin.. kepaler dah mampat dengan blog politik..mau release tensen la jugookk.. :)

pipiyapong said...

aok skang kuat cerita hantu ye..? moh kita lepak ali kapak sekali borak cerita hantu..

Dzulkarnain Mohamad said...

Don Balon/Mader,

Heh, OK la kalu mcm tu. Nanti aku releasekn ko punya crita. Aku bukannye apa. Saja suka-suka. Tambahkan genre penulisan blog..politik ramai dh buat..isu2 semasa pn dh ramai.

Btul gk mader, komitmen..aku tanak kerap ngat..biar la slow2 je..suka ati je.

Pipiyapong tu budak semsas spm 2000, tak dan dgn kita. Rahimin dulu kerja satu kompeni ngan aku. Haha..kau boleh ngam dgn deorg..deorg tak tau yg kau jugak otai underground..hehheh

pipi,
demeh asyik wat cerita kelako je..senak perut keh..kasi seram-seram la pulok bior aok terkencing dalam seluar. Wei pp.. don balon pn ex-semsas gk..aok jaga sket kang kene balon..keh pn takut ke dia weh..

alif-mikail said...

Terima kasih.. takdak masalah.. kawe ok je..:D

puteri said...

tak terkejut sangat..
sebab dah pernah dengar cite awak...
pengajaran...jangan duk melepak time senja

salam pantai timur said...

saya pernah melihat kejadian misteri tersebut tahun 1999 di fakulti bahasa UM..